Article header image

Stelling: Over drie jaar is traditioneel tv-kijken voorbij


Shirlene Chandrapal, Europees directeur Yahoo! Connected TV, was recent spreker tijdens de VARA-presentatie 'De Digitale Omroep' in het Ketelhuis in Amsterdam. Het bedrijf wil de kloof tussen televisiescherm en internet opheffen.

Chandrapal streeft ernaar dat Yahoo! Connected TV uitgroeit tot wereldstandaard en heeft grote tv-producenten als Sony, LG en Samsung al voor zich gewonnen. Chandrapal: "Een televisie met internettoegang is natuurlijk mooi, maar het intoetsen van een domeinnaam met de afstandsbediening van de tv gaat niet handig. Daarom passen wij de widget engine van Konfabulator toe."

Zij vervolgt: "De widgets zijn beschikbaar in een app store en inmiddels zijn er al 5000 deelnemers. Daartoe behoren grote partijen als YouTube, Twitter en Facebook. In Nederland was de NOS er vroeg bij met een nieuwsapplicatie. De VARA lanceert een widget van Vroege Vogels, waarmee de gebruiker mooie natuurfoto's op het scherm kan laten verschijnen." 

In feite staat Connected TV wereldwijd nog in de kinderschoenen, maar vanaf nu gaat dat snel veranderen, verwacht Chandrapal. "In 2009 is de verkoop van web connected televisietoestellen met 830 procent gestegen. Naar verwachting zijn er wereldwijd eind 2010 zo'n 20 miljoen tv's in gebruik met directe toegang tot internet. De tijd dat je mensen tv ziet kijken met een laptop op schoot komt daarmee langzaam ten einde. Je kunt gewoon tv kijken en tegelijkertijd met vrienden communiceren, nieuws, mail en beurskoersen raadplegen, enzovoorts. Of je gebruikt de widget van YouTube om video rechtstreeks en full screen in HD op je televisie te zien. Het belang van uitgesteld kijken via internet wordt nog onderschat omdat het nu maar een klein percentage van het kijktijdaandeel is. Met web connected tv's zal dat aandeel enorm gaan stijgen."

Bron: Broadcast Magazine

Reageer hieronder op de stelling: 'Over drie jaar is traditioneel tv-kijken voorbij'

Terug naar overzicht