dinsdag 16 januari 2018

'Niche-tv is de toekomst'

Volgens projectleider Erwin Blom wordt het een template voor de tv van de toekomst: The Innovation Station. Een internationaal, digitaal televisiekanaal dat bericht over innovatie op diverse gebieden. De initiatiefnemers ontvingen 69.000 euro van het Stimuleringsfonds voor de Pers.

Zoals de naam al doet vermoeden gaat The Innovation Station over innovatie. Op twee manieren eigenlijk: de initiatiefnemers willen televisiekijken innoveren én uitzendingen maken over innovaties. Elke dag zal in het teken staan van een ander onderwerp. Zo zou het kunnen dat er op maandag innovaties in het onderwijs besproken worden, op dinsdag de gezondheidszorg en op woensdag de journalistiek.

Erwin Blom staat aan het roer. Hij was ooit hoofd Digitaal van de VPRO en daarmee verantwoordelijk voor onder meer 3VOOR12 en Holland Doc. In 2011 richtte hij Fast Moving Targets op. Een website met informatie over vernieuwingen binnen de media, techniek en communicatie. Hier werd het idee voor The Innovation Station geboren. Blom: “We maakten een serie over de toekomst van televisie en interviewden veertien experts. Daar kwamen een aantal adviezen uit naar voren.”

Deze adviezen vormen de basis voor zijn nieuwe project The Innovation Station, dat uiteindelijk een template moet worden voor andere niche videokanalen. “Anders dan Fast Moving Targets zelf is The Innovation Station internationaal georiënteerd, betrekt het andere partijen bij de productie van inhoud en gaat het wat betreft innovatie over veel meer dan alleen media, techniek en communicatie”, aldus Blom.

Als we de serie op Fast Moving Targets – waarop The Innovation Station is gebaseerd – moeten geloven, is de toekomst voor tv dus niche-gericht, internationaal en met een betrokken publiek. Dat heeft volgens Blom alles te maken met de vele mogelijkheden van digitalisering: “Produceren is goedkoper geworden en daarmee is het nu mogelijk om in te zoomen op onderwerpen of doelgroepen”. Mainstreamkanalen zijn dus geen vereisten meer om toch genoeg mensen te bereiken, meent hij.

Lees verder bij Persinnovatie.nl

Bron: Stimuleringsfonds voor de Pers

Bericht delen