dinsdag 16 januari 2018

Martijn Raadgever over Big Brother

In 1999 zette hij als 28-jarige op de redactie van Big Brother voorzichtig zijn eerste stappen in de televisiewereld. Inmiddels reist Martijn Raadgever de hele wereld over om televisiemakers van allerlei pluimage de fijne kneepjes van datzelfde programma bij te brengen.

Raadgever bijt het spits af in een nieuwe serie in Broadcast Magazine, Buitenlands Bezig, waarin Nederlands pionierswerk wordt belicht bij tv-programma’s over de grenzen. Met de ervaring van vier seizoenen Big Brother op zak – één als redacteur, drie als eindredacteur – reist Raadgever regelmatig namens Endemol International als consultant af naar het buitenland. “Het vinden van de inhoud, in combinatie met de techniek van het Big Brother-huis is zo gecompliceerd dat bij elke nieuwe serie een training voor regisseurs en redacteuren komt kijken. En die training is elke keer weer nodig. Zelfs voor doorgewinterde programmamakers. Sterker nog, juist voor hen! Zo simpel als het programma lijkt, zo lastig is de uitvoering.”

Volgens Raadgever wordt “heel beperkt naar het format gekeken. Ook hier in Nederland. In feite zou je het met allerlei mensen kunnen doen, ook met bejaarden. In die zin is het ook helemaal niet per se een commercieel programma. Het hangt er vanaf wie je in dat huis zet. Als ik SBS was, zou ik het onmiddellijk programmeren. Je moet er alleen niet zo’n freakshow van maken. Het mag wel, maar je moet er wel over nadenken. Dan zou het wel slim zijn om ook bij Endemol Nederland nog een keer goed te trainen. Endemol weet niet meer wat het in huis heeft.”

Het volledige interview met Martijn Raadgever staat in de mei-editie van Broadcast Magazine. Nog geen abonnee? Klik hier.

Bron: Broadcast Magazine

Bericht delen