Article header image

Marktaandeel NPO gestegen in 2016

De Nederlander keek in 2016 gemiddeld 183 minuten per dag televisie (3 uur en 3 minuten). Dit is 3,7 procent lager dan in 2015. Dat blijkt uit de jaarcijfers die Stichting KijkOnderzoek bekend heeft gemaakt.
De daling is minder sterk dan een jaar eerder. Er hebben twee grote sportevenementen in 2016 plaatsgevonden: het EK voetbal en de Olympische Zomerspelen. Een van de oorzaken voor de daling in kijktijd is het vaker bekijken van video on demand op het televisiescherm en het vaker via andere apparaten online kijken van televisieprogramma’s en andere video content. Het percentage uitgesteld kijken binnen zes dagen na de uitzending steeg van 6,1 procent (2015) naar 6,9 procent van de totale kijktijd.

Het marktaandeel in de avond (18.00 - 24.00 uur) van de NPO stijgt van 34,1 procent naar 35,1 procent. RTL Nederland daalt van 29,2 procent naar 28,6 procent en SBS Broadcasting stijgt van 18,4 procent naar 18,5 procent. NPO 1 heeft het hoogste marktaandeel, zowel gedurende de dag (21,9 procent) als de avond (24,1 procent).

Op 18 januari wordt het SKO jaarrapport TV gepubliceerd. Het jaarrapport bevat uitgebreidere tv-kijkcijferresultaten over 2016.

Bron: SKO/Broadcast Magazine
Terug naar overzicht