dinsdag 16 januari 2018

John de Mol: "TVOH goed voor honderden miljoenen"

Hij heeft altijd gezegd graag nog een keer een format te bedenken dat qua impact en opbrengst vergelijkbaar is met Big Brother. In een interview in het jubileumnummer van Quote zegt John de Mol die met The Voice Of Holland nu in huis te hebben. “Dat gaat zo hard. Ook financieel ja. Als je alleen al naar de vijf grootste Europese landen en Amerika kijkt, waar we een meerjarencontract hebben gesloten, dan praat je al over honderden miljoenen.”

De Mol vertelt hoe hij zelf 2,5 miljoen euro moest investeren voordat hij het programma bij RTL 4 op de buis kon krijgen. “Maar ik heb het zo uitonderhandeld dat wij alle sponsoring mochten doen en dat alle inkomsten uit de muziek, de merchandising en de telefonie voor ons zouden zijn totdat we onze kosten hadden terugverdiend en onze marge hadden gemaakt. Het werkelijke risico zat hem vooral in de vraag of het programma zou lukken of niet.” En daar was hij vooraf lang niet altijd van overtuigd. “Ik ben een stuk relaxter dan vroeger, heb veel meer kennis en ervaring, maar nog altijd verlies ik zeker zes keer per week mijn zelfverzekerdheid. Dan denk ik: kolere, is dit eigenlijk wel zo goed als ik dacht?”

De Mol gaat in het uitgebreide interview verder onder andere in op de situatie bij Endemol (“Het is duidelijk dat er sprake is van creatieve armoede”) en natuurlijk de toekomst van SBS 6. “Je moet je afvragen of je marktleider wilt worden. Dat moet nooit de doelstelling zijn. Maar dat SBS een paar procent meer marktaandeel moet kunnen halen, lijkt me duidelijk.”

Bron: Quote

Bericht delen