dinsdag 16 januari 2018

Het geheim van Enschede

De Lokale Omroep van het Jaar 2011, TV Enschede FM, heeft zich ook dit jaar weer verder ontwikkeld en werd daardoor voor de tweede achtereenvolgende keer uitgeroepen tot beste lokale omroep van Nederland. Wat is het geheim van Enschede?

Stationsmanager Flip van Willigen: “Er is in deze tijd veel behoefte aan lokale communicatie, maar dan moet je wel iets te bieden hebben, kwalitatief én inhoudelijk. Voor de goede orde: van de €1,30 die de gemeente per huishouden aan de lokale omroep moet betalen, kun je natuurlijk niet dat door de Mediawet vereiste lokaal toereikende media-aanbod realiseren. Wij zoeken het daarom in samenwerking met andere partijen.”

“Het heeft geen zin om na te apen wat de regionale omroep al doet. Wij zitten het dichtst bij onze kijkers en luisteraars, wij komen bij hen in de wijk, in de straat. Daar kunnen we mee spelen, nieuwe dingen voor bedenken. Vroeger waren technici vaak de baas bij lokale omroepen, zij bepaalden wat mogelijk was. Die tijd is voorbij: techniek is geen beperkende factor meer bij innovatie. Dus verbindingen maken, zowel letterlijk als figuurlijk, is makkelijker geworden. Daarom hebben we nu ook een plan gemaakt om via onderlinge samenwerking de gezamenlijke kwaliteit een impuls te geven.”

Als de regionale omroep slim is, dan zouden ze de lokale omroepen moeten faciliteren, vindt Van Willigen. “Dichterbij de burger kunnen ze niet komen. Waarom maken ze niet veel gretiger gebruik van de content die lokale omroepen bieden? Om zelf het antwoord vast te geven: deels vergt dat een mentaliteitsomslag, deels heeft het ook te maken met de geboden kwaliteit. Daarom ben ik bezig om alle lokale omroepen in onze regio bij elkaar te krijgen en aan iedereen te vragen: wat hebben jullie nodig om dat lokaal toereikende media-aanbod te realiseren? Met deze regiopilot proberen we te zorgen voor een minimaal niveau van de uitzendingen, opdat het net zo aantrekkelijk als eenvoudig wordt content te delen. Ik denk dat dit een goede manier is om je als lokale omroep sterk te maken: schaalvergroting zonder het lokale karakter te verliezen.”

Bron: Broadcast Magazine

Lees meer in de nieuwe Broadcast Magazine en ga naar de video door op onderstaande afbeelding te klikken

Bericht delen