dinsdag 16 januari 2018

Galjaard over concurrentie in BM

“Ik heb het idee dat de publieke omroep steeds commerciëler gaat denken. Ik vind dat ze ons soms te veel volgen, in plaats van andersom. Ze reageren op ons. Ze passen zich aan. (…) Je moet vernieuwen als programma’s het nog goed doen. Niet wachten tot het over is. Ik vind Nederland 1 in het weekend echt achterblijven.

Op zondag gaat het nog wel. Maar vrijdag en zaterdag hebben ze al heel lang geen stappen gemaakt. Dat verbaast me wel.”

In de oktobereditie van Broadcast Magazine komt Erland Galjaard uitgebreid aan het woord in de serie Captains of Media. De programmadirecteur van RTL stelt onder andere vast dat Nederland 1 zijn RTL 4 veel meer ‘pijn’ zou kunnen doen. “College Tour had allang op Nederland 1 gemoeten bijvoorbeeld.” En over Paul de Leeuw zegt Galjaard: “Ik vind hem geweldig. Als je ziet wat hij toevoegt aan Wie Ben Ik? Die man is een grootheid. Ik weet zeker dat wij zoveel ideeën hebben, dat hij succesvol kan zijn op prime time bij RTL 4.”

Wat betreft SBS 6 concludeert de Omroepman van 2010: “Ze maken het ons wel wat makkelijk. Dat is al ruim vier jaar geleden begonnen. Ons marktaandeel is inmiddels meer dan twee keer zo groot. Zij hebben tijdens hun succesperiode te veel gedacht: wij gaan RTL 4 achterna. Maar dat was niet de kracht van SBS. (…) Het kan sneller bij SBS. Je kunt in een jaar of twee best aan de identiteit en richting van een zender bouwen. Dat dát nog te weinig lukt, ligt echt niet alleen aan John. Ik heb bij RTL toch ook met hem als aandeelhouder samengewerkt? Dat ging perfect. Dus het ligt aan andere dingen.”

Op de vraag van Ton F. van Dijk of Erland Galjaard samen met John de Mol SBS er weer bovenop kan krijgen, zegt hij: “Geen idee, ik werk voor RTL. Ik kan heel goed met hem opschieten en bewonder zijn vakmanschap en kracht. Maar ook hij heeft z’n onzekerheden en laat zich overtuigen, zeker op schematisch- en zendergebied. Maar kennelijk is de communicatie bij SBS niet goed of zijn er simpelweg te veel kapiteins op het schip met Talpa, Sanoma en de SBS programmadirectie. Waardoor het niet goed van de grond komt. Ik zie programma’s verschijnen waarvan ik denk… Een heldere lijn zie ik nog niet. Dus snap ik dat adverteerders denken: daaag.”

Nog geen abonnee van Broadcast Magazine? Klik hier.

Bron: Broadcast Magazine

Bericht delen