dinsdag 16 januari 2018

Dekker lokt reacties uit op MPJC

Het Mediapark Jaarcongres (MPJC) werd vorige week geopend door staatssecretaris Sander Dekker, waarna Madeleine de Cock Buning (Commissariaat voor de Media), Jan Slagter (Omroep MAX), Shula Rijxman (NPO) en Marc Adriani (BNN) reageerden op zijn woorden. BMTV maakte er een korte video-impressie van.

Dekker stelde onder andere dat de kwaliteit van een programma voor de kijker belangrijker is dan de omroep die deze uitzendt. Hij vond dat het in de discussie rond de publieke omroep vooral moet gaan over kwaliteit en inhoud, en riep op niet te lang stil te staan bij financiering en stelsels. Te kiezen voor datgene waarmee de publieke omroep zich kan onderscheiden, en samen te werken in plaats van elkaar te bevechten.

Madeleine de Cock Buning, voorzitter van het Commissariaat voor de Media, ziet in de toekomst voor haar organisatie vooral de rol van scherp toezichthouder weggelegd. Een onafhankelijk orgaan, dat zorgt dat publieke omroepen kansen krijgen voor het verdienen van eigen inkomsten. En dat op zo’n manier dat de legitimatie van het publieke bestel onaangeroerd blijft en met marktconforme prijzen.

Jan Slager, oprichter en directeur van Omroep MAX, meende dat de publieke omroep financieel te afhankelijk is van de grillen van de politiek. De extra bezuiniging van 100 miljoen noemde hij een strafkorting waarvan ook de politiek niet weet hoe deze moet worden ingevuld. Hij pleitte andermaal voor de herinvoering van het kijk- en luistergeld. Shula Rijxman, Raad van Bestuurslid van de NPO, schreef Dekker een brief, om het belang van de publieke omroep te onderstrepen. “Op ieder moment van de dag willen we van betekenis zijn. Of mensen nu live kijken, of achteraf.” Vanwege rechten is dat laatste niet altijd mogelijk. De NPO wil daarom in 2014 starten met een betaalde plusvariant van Uitzending Gemist.

Marc Adriani sprak onder andere over mediawijsheid en de nieuwe BNN realityserie De School, waarin jongeren van HAVO 4 zes weken lang op school gevolgd worden. Adriani stelde dat de hele discussie rondom mediawijsheid ook binnen BNN weer nieuwe dilemma’s heeft opgeroepen, waaronder de vraag of BNN-makers wel representatief zijn voor alle jongeren.

Bron: Broadcast Magazine/MPJC

[iframe src=”http://player.vimeo.com/video/69151378?color=f60000&api=1&player_id=vmcplayer1video1″ width=”400″ height=”300″ frameborder=”0″ webkitAllowFullScreen mozallowfullscreen allowFullScreen]

Bericht delen