De Tweede Kelder genomineerd voor Europese prijs
woensdag 17 januari 2018

De Tweede Kelder genomineerd voor Europese prijs

Het journalistieke experiment De Tweede Kelder van VodafoneZiggo is genomineerd voor een Digital Communication Award. Deze Europese prijzen worden toegekend aan de beste campagnes en projecten op het gebied van digitale communicatie in Europa. In De Tweede Kelder maakten studenten van diverse journalistiek- en mediaopleidingen een dagelijks televisieprogramma over de verkiezingen.

De Tweede Kelder werd gemaakt door en voor jongeren. De studio was gevestigd in de kelders van het Binnenhof. In twee maanden tijd leerden studenten en net afgestudeerden wat erbij komt kijken om een journalistiek jongerenprogramma te maken. Voorafgaand aan de eerste uitzending kregen de deelnemers in masterclasses. Vervolgens ontwikkelden zij het format en draaiden de eerste items. De Tweede Kelder werd geïnitieerd en begeleid door Gradus Vos en Tamara Evers van VodafoneZiggo, in samenwerking met Omroep West, Nieuwspoort en de Dutch Filmers Academy. Er zijn in totaal 34 afleveringen met in totaal 192 verschillende items gemaakt. Gemiddeld bereikte elke uitzending 100.000 kijkers (inclusief herhalingen).

De Tweede Kelder is geselecteerd uit meer dan 750 inzendingen vanuit heel Europa. Onder de genomineerden zijn veel Nederlandse projecten te vinden. Behalve het Vodafone-project Reduce CO2 with ICT zijn onder andere ABN AMRO (Through the eyes of the ball kids), Interpolis (Everyone in the Netherlands in #AutoModus) en NS Dutch National Railways  (#nsfavourites) genomineerd. De uitreiking vindt plaats op 29 september in Berlijn.

Bron: VodafoneZiggo/BM

Bericht delen