woensdag 17 januari 2018

De Mol wil Hollandse mediareus

John de Mol, die onlangs een bod aankondigde op Telegraaf Media Groep (TMG) wil een ‘100% Nederlands multi-mediabedrijf’ bouwen. Dat meldt De Telegraaf zaterdag.

“Een krachtenbundeling van radio, tv, print en online” geeft volgens de mediatycoon een antwoord op een snel veranderende markt waarop grote buitenlandse spelers domineren. Met een sterk Nederlands mediabedrijf wil hij “een verzameling van unieke merken behouden”.

In december 2016 mengde De Mol zich in de overnamestrijd rond TMG, waarvan hij al langer aandeelhouder is. Afgelopen jaar fuseerden zijn radiostations Radio 538 en Radio 10 met die van TMG (Sky Radio en Radio Veronica). In dit fusiebedrijf, dat de naam Talpa Radio heeft meegekregen, heeft de Mol via zijn houdstermaatschappij een belang van 75 procent. TMG houdt het restant.

Daarnaast neemt TMG voor de ontwikkeling van eigen online videokanalen diensten af van tv-productiebedrijf Talpa, waarin De Mol nog actief is maar dat hij heeft verkocht aan het Britse ITV. En dan heeft TMG ook nog een optie om een 15 procent-belang in Talpa Broadcasting over te nemen, waardoor ze indirect 5 procent in omroeporganisatie SBS kan verwerven.

Bron: De Telegraaf/BM

Bericht delen