dinsdag 16 januari 2018

CyberNOS 2.0: voorbeeldig

Het is een krachttoer van jewelste geweest en daarom weten ze het nog precies. “Op 2 februari 2006, vlak voor de Olympische Winterspelen in Turijn”, roepen Carline Harthoon en Ferry Kesselaar in koor.

Die datum gaat CyberNOS live, de revolutionaire omslag van een non-lineaire naar een volledig digitale productieomgeving.

En nu is er dan CyberNOS 2.0. Niet minder ingrijpend, maar “als je het vergelijkt met 1, is dit appeltje-eitje”, constateert Kesselaar in het decembernummer van Broadcast Magazine. Dat Harthoorn, zelfstandig organisatieadviseur en door de NOS gevraagd als projectleider vanuit de gebruikerskant, en Kesselaar, manager Technologie bij de NOS, opnieuw de schouders zetten onder deze grootschalige operatie, heeft twee redenen.

“Zie het allereerst als een technische vervangingsinvestering, maar door er 2.0 achter te zetten, benadrukken we ook de crossmediale component, dat je een vervolgstap wilt maken. We zijn met z’n allen, de NOS niet alleen, naar online first gegaan en dat stelt hele andere eisen aan je productieomgeving. Los van dat de techniek eraan toe is: de redactie wil andere dingen en nog belangrijker: het publiek wil andere dingen.”

“Iedereen is eraan gewend om beeld en geluid uit een website te plukken, journalisten ook. Dat betekent nogal wat voor de werkwijze en is bovendien een heel andere manier van denken. Als je kijkt naar de broadcastwereld, zou je verwachten dat beeld en geluid automatisch samenkomen, maar de werkelijkheid is dat tv een eigen productiesysteem heeft, radio ook en voor online zit je in een CMS te werken. Daar wil je vanaf en dat is de kern van CyberNOS 2.0.”

Alles over het nieuwe productiesysteem is te lezen in de decembereditie van Broadcast Magazine. Nog steeds geen abonnee? Klik hier en maak gebruik van onze speciale actie!

Bron: Broadcast Magazine

Bericht delen