dinsdag 16 januari 2018

BMS over scoren met voetbalrechten

Slimme zenderbouwers schuiven de start van het tv-seizoen steeds meer naar augustus, want ook de aftrap van een nieuwe voetbaljaargang speelt een strategische rol bij de strijd om de kijker.

Pal achter de Arena van Ajax, in de Endemolstudio van FOX, gingen tijdens de Broadcast Media Society (BMS) vier hoofdrolspelers van dit grote onderhandelingsspel achter de schermen stevig met elkaar in duel over het belang van de tv-rechten voor Koning Voetbal. Onder leiding van Wilfred Genee debatteerden Kees Jansma, Jan de Jong, Pim Schmitz en Alex Tielbeke over dit veelbesproken fenomeen.

Met name Schmitz (Talpa) en De Jong (NOS) verschilden behoorlijk van mening. Waarom moet de belastingbetaler meebetalen aan programma’s die net zo goed aan de markt kunnen worden overgelaten? Nonsens, volgens De Jong. “De publieke omroep kost de belastingbetaler slechts 1,47 per maand, waarvan 60 cent naar sport gaat. Dat is, zeker internationaal gezien, een bescheiden bedrag. Aan STER-gelden komt het nodige terug. Dankzij sport trekken we ook groepen mensen die zo naar een brede publieke omroep blijven kijken. Wij zijn mede afhankelijk van financiering vanuit de STER en door alle bezuinigingen wordt die afhankelijkheid alleen maar groter. (…) Voetbal verbindt Nederland, zeker wedstrijden van het Nederlands elftal. Voetbal hoort bij de publieke omroep.”

Schmitz: “Die argumenten van Jan zijn, in plat Rotterdams, slap gelul. Als ik het sommetje maak, geeft de NOS zo’n 25 miljoen uit. Volgens mij staat er helemaal geen Chinese muur tussen de STER en de NOS. Feit is: de inkomsten liepen niet of nauwelijks achteruit toen het voetbal verdwenen was!”

Het complete verslag van deze BMS-sessie is na te lezen in het oktobernummer van Broadcast Magazine. Nog geen abonnee? Klik hier en maak gebruik van de speciale actie. Lid worden van de Broadcast Media Society kan via www.BMsociety.nl.

Bron: Broadcast Magazine

 

 

Bericht delen