dinsdag 16 januari 2018

'Bedrijfsmodel van tv-zender zal sterk veranderen'

De tv-sector staat aan de vooravond van nieuwe ontwikkelingen die het bedrijfsmodel sterk gaan veranderen. Door de opkomst van kijken via internet zal steeds meer omzet komen uit abonnementsdiensten in plaats van reclame.

Ook de rol van een tv-bedrijf verandert. De onderneming is veel nadrukkelijker betrokken bij de ontwikkeling van series en films en zal er ook meer financieel in participeren. Daarnaast komt het intellectueel eigendom in toenemende mate bij tv-bedrijven terecht, om dat te kunnen exploiteren op meerdere platformen.

Dat zegt topman Bert Habets van RTL Nederland dinsdag in een interview met het FD. Volgens Habets zal over vijf jaar een ‘substantieel’ deel van de inkomsten bestaan uit nieuwe diensten zoals Videoland en de exploitatie van kanalen op YouTube. RTL ziet ook weer markt in de organisatie van live-evenementen, die door de economische malaise een moeilijke tijd hebben gehad. Nu komt nog 80 tot 90 procent van de inkomsten van RTL Nederland uit tv-reclame.

De markt voor tv-kijken via internet is vorig jaar opengebroken door de Amerikaanse videodienst Netflix. RTL zette daar Videoland tegenover. Habets wil niet zeggen hoeveel abonnees tot dusver zijn geworven voor deze videodienst, waarbij je voor een vast maandbedrag zonder reclame onbeperkt naar films en series kan kijken. De RTL-topman is wel tevreden over de ontwikkeling van het nieuwe platform.

RTL Nederland verhoogt het komende jaar de investeringen in series en films van eigen bodem. Een deel zal eerst exclusief worden aangeboden via Videoland.

De toegenomen focus op deze nieuwe wereld betekent dat RTL minder bereid is om geld in overnames van traditionele media te steken. Habets is niet geïnteresseerd in betaalzender Film1, die te koop is gezet door Liberty Global. Een eigen radiozender beschouwt hij als ‘nice to have, maar geen must have’.

Bron: FD

Bericht delen