woensdag 17 januari 2018

AVROTROS domineert televisieweekeinde

Afgelopen weekeinde kon de kijker niet om AVROTROS heen. De finale van Wie is de Mol?, de finale van Maestro, Ik Vertrek, de start van Een tegen 100 en Flikken Rotterdam wisten op NPO 1 ‘opgeteld 10 miljoen kijkers te trekken’, zo stelt de omroep.

Mediadirecteur Remco van Leen is trots: “Wat een weekeinde. Op zaterdag en zondag wist AVROTROS op prime time zelfs absoluut de meeste kijkers te trekken. Maar wat ik vooral bijzonder vind, is de breedte van de programmering die we hebben aabgeboden. Kwaliteitsdrama, entertainment, human interest en populaire cultuur. Daarmee is het ons gelukt een zo breed mogelijke doelgroep te bereiken; een belangrijke doelstelling van AVROTROS.”

Het succesvolle weekeinde begon vrijdagavond met Flikken Rotterdam (1.403.000), gevolgd op zaterdag met de finale van Wie is de Mol? (2.982.000) en Ik Vertrek (2.082.000) en eindigend op zondag met de finale van Maestro (1.853.000) en Een tegen 100 (1.741.000).

Remco van Leen: “Maar ook op de maandag, dinsdag en woensdag zijn we koploper. Op prime time bereiken we meer dan 1,5 miljoen kijkers met Radar, Opsporing Verzocht en Tussen Kunst en Kitsch. Stuk voor stuk titels die we met veel passie voor heel Nederland maken.”

Van deze 8 titels produceert AVROTROS drie titels in huis en worden er vijf door buitenproducenten gemaakt. Een bewijs dat AVROTROS binnen het publieke bestel heel goed in staat is samen te werken met externe partijen en dat de veel besproken ‘openheid’ allang bestaat én functioneert.

Remco van Leen: “Wij werken graag met buitenproducenten en zullen dat blijven doen. De geluiden dat de publieke omroep een gesloten systeem is, herkennen en erkennen wij met nadruk niet. Die discussie is disproportioneel opgeblazen. Programma’s als Radar en Opsporing Verzocht maken wij bewust in huis omdat die een integriteit en verantwoordelijkheid met zich meedragen die we niet willen overdragen op een externe producent. Ook veel jeugdprogrammering maken wij om die reden in huis. Maar daarnaast zijn wij constant in gesprek met alle producenten van Nederland om de kijkers de beste programma’s aan te bieden. Want daar draait het uiteindelijk om: de kijker.”

Bron: AVROTROS/Broadcast Magazine

Bericht delen