dinsdag 16 januari 2018

AVRO begint met verkoop archiefmateriaal

De publieke omroepen kunnen goed geld verdienen met het beeldmateriaal in hun archieven, door dit aan het buitenland te verkopen. De AVRO begint hier nu als eerste mee. Op AVRO.tv, een clipservice voor archieffragmenten, biedt de omroep tienduizenden uren materiaal aan, met name bedoeld voor buitenlandse bedrijven.

Tom Steenbergen, Salesmanager van de AVRO: “We hebben goud in handen met beelden van optredens van Abba, Miles Davis, Elton John en Ella Fitzgerald. Ook hebben we opnames van concerten van het North Sea Jazz Festival uit de jaren zeventig en tachtig, die niemand anders heeft. In de nieuwste film met Johnny Depp, Dark Shadows, wordt een clipje van de band The Carpenters uit 1974 getoond. Die heeft Warner Bros bij ons vandaan en ze hebben er goed voor betaald.”

Er is veel interesse in het beeldmateriaal van de AVRO, de omroep bestaat 90 jaar en is na de BBC de oudste publieke omroep in Europa. De BBC zet al jaren clipservices in om programma’s te verkopen. Naast archiefmateriaal, zouden ook nieuwe publieke programma’s verkocht kunnen worden, bijvoorbeeld de registratie van het Prinsengrachtconcert.

De opbrengst van verkochte NPO-formats -zoals tijdens MIPTV gebeurt – wordt gebruikt om nieuwe programma’s te ontwikkelen. Maar het commercieel in de markt zetten van publieke producties blijft een gevoelige kwestie. Het Commissariaat voor de Media moest AVRO.tv eerst testen. Steenbergen: “Je krijgt al snel de discussie: moet dat van onze belastingcenten?”

Bron: Volkskrant

 

Bericht delen