dinsdag 16 januari 2018

Adverteerders en veranderende doelgroepen

De Mediahaven, pal aan het IJ. In het prachtige nieuwe pand van tv-producent Tuvalu Media en facilitair bedrijf United, ditmaal gastheer van de tweede sessie van de Broadcast Media Society, nam Eva Jinek op 6 juni het stokje over van Wilfred Genee.

Ten overstaan van circa 100 BMS-leden verwelkomde ze zes inspirerende tafelgasten: Arian Buurman (Ster), Harry Dekker (Unilever), Jan Dekker (24Kitchen), Michiel Dieperink (Fuse), Matthias Scholten (RTL) en Imme Rog (NPL). In dit gezelschap ging het natuurlijk vooral over de rol van adverteerders en veranderende doelgroepen. De slotstelling was: ‘De focus op boodschappers 20-49 is niet meer van deze tijd’.

Arian Buurman: “De doelgroep van de Ster is groter, loopt door tot 54. Je moet blijven kijken: waar zitten mijn grootste afnemers en waar richt ik mij op? Richt je niet simpelweg op de grootste doelgroep.”
Harry Dekker: “Het wordt lastiger om jongeren te bereiken. De doelgroep die in steen gebeiteld was, kunnen we ter discussie stellen. De oude definitie is niet meer fit for future.”
Buurman: “Je moet weten waarom je wat aanbiedt. De doelgroep boodschappers was twintig jaar geleden veel vrouwelijker. Tegenwoordig gaan mannen massaal naar de supermarkt, dus moeten ook zij worden aangesproken in reclames.”
“Dus we krijgen steeds meer blote borsten te zien op tv”, sloot Eva Jinek ad rem de discussie af. “Op naar de borrel!”

In Broadcast Magazine 325 (verschijningsdatum 22 juni) is een uitgebreid verslag te vinden van de tweede Broadcast Media Society. De derde sessie vindt plaats op donderdag 12 september, op een nader te bepalen locatie in Hilversum. Onder anderen Bert Habets (CEO RTL) en Marjan Hammersma (ministerie OC&W) praten dan over strategie.

Bron: Broadcast Magazine

Bericht delen