dinsdag 16 januari 2018

21 november: World Television Day

Zaterdag 21 november is het World Televison Day, zoals uitgeroepen door de Verenigde Naties in 1996. Voor de derde keer bundelen de European Broadcast Union (EBU), Vereniging van commerciële televisie in Europa (VCT) en EGTA, de Vereniging van tv en radio sales houses, hun krachten om deze dag te vieren.

Lokale tv-marketingorganisaties als SPOT haken hierop in. Thema van dit jaar is Millennials. Om hun liefde voor televisie te vieren, worden kijkers aangemoedigd om #WeloveTV en #WorldTVDay te gebruiken op 21 november. SPOT besteedt zaterdag via haar communicatiekanelen ook aandacht aan de schoonheid van het medium tv. De bij SPOT aangesloten tv-zenders zenden deze dag ook een clip uit.

Volgens EGTA-president Jan Isenbart draait tv tegenwoordig om keuze en alomtegenwoordigheid. “Laten we niet vergeten dat het de gevestigde lineaire tv-kanalen waren die de weg baanden voor uitgesteld tv-kijken of uitzendingen on demand. Jonge kijkers hebben nieuwe mogelijkheden tot het kijken van hoogwaardige video-content. Zij kiezen wanneer, waar en op welk device zij tv willen kijken. Deze doelgroep omarmt deze nieuwe manier van tv-kijken enthousiaster dan welke andere doelgroep dan ook, zonder de centrale rol van het grote scherm in de woonkamer achter te laten. Sterker nog: de ruime meerderheid van hun totale kijkgedrag vindt plaats door tv (76% in Duitsland). Met bijna oneindig veel opties is er voor tv een tweede gouden eeuw aangebroken voor producenten, adverteerders en kijkers.”

Caroline Petit, adjunct-directeur van het VN Regionaal Informatiecentrum, zegt dat de World Television Day in 1996 werd uitgeroepen tot een jaarlijks evenement om de wereldwijde impact van tv op besluitvormers te erkennen. “Wereldleiders hebben recentelijk zeventien doelstellingen voor duurzame ontwikkeling aangenomen. Ze kunnen alleen een succes worden als mensen – vooral de jeugd – ze kennen. Tv heeft het vermogen om het begrip over doelstellingen en andere wereldwijde onderwerpen vergroten. De kracht van tv ligt in haar vermogen om mensen te bereiken door sterke beelden uit te zenden en complexe ontwikkelingen te illustreren.”

Bron: SPOT/Broadcast Magazine

Bericht delen