dinsdag 16 januari 2018

Mooie luistercijfers Sky, Classic FM en Top 2000

Met een bereik van ruim 3,6 miljoen unieke luisteraars per week was Sky Radio het meest beluisterde radiostation in november – december 2015. Dit blijkt uit de meest recente luistercijfers die NLO/GfK vandaag publiceert. Circa drie miljoen mensen tussen de 10 en 34 jaar luisterden naar de zeventiende editie van de NPO Radio 2 Top 2000. Niet eerder was het aantal jonge luisteraars zo groot.

De jaarlijkse eindejaarsstrijd tussen radiostations werd echter gewonnen door Sky Radio. In bijna alle commercieel interessante doelgroepen laat de zender een stijging zien in het marktaandeel zien. Uunco Cerfontaine, Station Director Sky Radio: “Het is geweldig dat zoveel mensen in november en december naar Sky Radio luisterden. Er is in de decembermaand veel concurrentie, maar luisteraars komen toch naar The Christmas Station. Als je daar zoveel mensen een plezier mee doet, dan geeft dat enorm veel voldoening van je werk.”

Jurre Bosman, zendermanager NPO Radio 2: “Het is geweldig om te zien dat de Top 2000 generaties verbindt: zowel jong als oud luistert en kijkt massaal naar de Top 2000 op NPO Radio 2. Het bewijst dat muziek van alle leeftijden en de lijst van iedereen is. Ik ben blij dat we als publieke zender zo’n saamhorigheidsgevoel kunnen creëren in Nederland.” Mede door het succes van de Top 2000 haalde NPO Radio 2 een luistertijdaandeel van 13,4% in de maanden november en december 2015.

In totaal luisterden 8,1 miljoen mensen van eerste kerstdag tot en met oudejaarsavond naar de ‘lijst der lijsten’. Dat is bijna een miljoen luisteraars meer dan een jaar geleden (7,2 miljoen). Zij waardeerden de Top 2000 met een 7,7. Luisteraars tussen de 35 en 54 jaar waardeerden het evenement zelfs met een 7,9.

Ook Classic FM is blij met de meest recente luistercijfers. De zender zag het marktaandeel in de doelgroep 10+ ten opzichte van vorig jaar stijgen van 1,8% naar 2,0%. Het non-stop klassieke muziekstation laat hiermee een stijging zien van 11% in een jaar tijd en maar liefst 43% in twee jaar tijd. In 2013 behaalde de zender nog 1,4% marktaandeel, gevolgd door 1,8% in 2014 en 2,0% in 2015. Kiki Klijn-van Leeuwen Boomkamp, Station Manager van Classic FM: ”Classic FM gaat als een speer. We hebben een zeer actief en succesvol jaar gehad en zien dat er steeds langer naar Classic FM wordt geluisterd. De Classic FM Top 1000 was een geweldige afsluiter van het jaar, wat terug te zien is in de mooie luistercijfers.”

Bron: GfK/Broadcast Magazine

Bericht delen