dinsdag 16 januari 2018

VPRO Tegenlicht onderzoekt invloed klikgedrag

Elke dag wordt een miljard mensen getest op internet. Via A/B testen en analyse van de data-sporen die we online achterlaten, wordt er in exponentieel tempo kennis vergaard over onze voorkeuren en gedragingen, maar vooral over hoe ons brein werkt.

Wie gebruikt deze kennis? En waarvoor?

Het is een ontwikkeling die voor velen ongemerkt heeft plaatsgevonden. Er is een heel nieuw vakgebied ontstaan van ‘user experience’ architecten en ‘online persuasion officers’. Hoe gebruiken, manipuleren én misbruiken deze digitale datadealers onze gebruikerservaring?

Niet alleen bij het doen van aankopen maar ook waar het onze vrije tijd en politieke voorkeuren betreft. Loopt het bedrijfsleven, dat miljoenen testen tegelijk uitvoert, hierin niet mijlenver vóór op de wetenschap en de overheid? Inmiddels pleiten de bouwers van deze digitale verleidingstechnieken, onder wie voormalige Google-medewerkers, zélf voor het instellen van een ethische code. Wat betekent het als uitvoerders van experimenten zélf gaan vragen om beperking van hun macht en mogelijkheden?

VPRO Tegenlicht onderzoekt dit onderwerp in een uitzending onder regie van Martijn Kieft. Met: Bart Schutz (chief inspirational officer ‘Online Dialogue’ Utrecht), Natasha Dow Schüll (antropoloog ‘Addiction by Design’), James Williams (persuasion technology onderzoeker, Oxford Data Experience Lab), Pepijn Rijvers (chief marketing officer Booking.com), Timothy Prescott (politieke data-analist voor de Obama campagne) en Tristan Harris (user experience ontwerper ‘Time Well Spent’ beweging).

VPRO Tegenlicht, zondag 25 september om 21.05 uur op NPO 2.

Bron: VPRO/Broadcast Magazine

Bericht delen