dinsdag 16 januari 2018

Vloggers mogen geen sluikreclame meer maken

Het is vaak onduidelijk of vloggers betaald krijgen om video’s te maken of niet. Het Commissariaat voor de Media wil nu ingrijpen: sluikreclame in vlogs wordt verboden en voor kinderen tot twaalf jaar mag helemaal geen reclame worden gemaakt.

Met honderdduizenden of soms miljoenen volgers hebben vloggers veel invloed. Als een populaire vlogger metalshirts draagt, kunnen webshops de vraag nauwelijks aan. Of als een vlogger in één van zijn video’s betaald wordt om vissticks van een specifiek merk te bakken, willen kinderen ook die vissticks eten.

Het is vaak onduidelijk of vloggers nu echt enthousiast zijn over een product, of omdat een bedrijf hen daarvoor betaalt. Daarom wil de het CvdM samen met de vloggers duidelijke reclameregels opstellen.

Het CvdM mag momenteel alleen toezicht houden op televisie, radio en on-demanddiensten als NPO Gemist, maar gaat zijn toezicht door komende Europese regelgeving uitbreiden naar andere media als YouTube.

“Het moet voor kijkers helder zijn wanneer iets reclame is en wanneer niet”, zegt Madeleine de Cock Buning, voorzitter van het Commissariaat, tegen RTL Nieuws. “Dat moet niet alleen op tv en radio gelden, maar ook online. Daar zitten kinderen en jongeren die heel gemakkelijk te beïnvloeden zijn.”

Als een vlogger zich niet aan de nieuwe regelgeving houdt, kan de toezichthouder in de toekomst boetes uitdelen. De hoogte van deze boetes is nu nog niet bekend, maar voor traditionele media is 225.000 euro het maximumbedrag.

Bron: RTL Nieuws/Broadcast Magazinbe

Bericht delen