dinsdag 16 januari 2018

Refugee Republic wint Storytelling Competitie

Refugee Republic (De Volkskrant/Submarine Channel) heeft de eerste NFF Digital Storytelling Award 2015 gewonnen. Dat maakte juryvoorzitter Gabrielle Kuiper bekend. Deze competitie maakt voor het eerst deel uit van het Interactive & Games programma tijdens het Nederlands Film Festival.

Met Refugee Republic beleef je het alledaagse leven in een Koerdisch vluchtelingenkamp. Een interactieve kaart vormt de springplank naar een multidimensionale mix van persoonlijke verhalen, ervaringen en informatie.

Het Juryrapport meldt: “Refugee Republic brengt de kracht van een aantal makers uit verschillende disciplines samen en presenteert op invoelbare wijze de dynamiek van een vluchtelingenkamp. De jury roemt de kwaliteit van de tekeningen van Jan Rothuizen, de foto’s van Dirk Jan Visser en de audiovisuele verhalen in Refugee Republic die onder leiding van Martijn van Tol tot stand kwamen. De voor het project door Submarine ontwikkelde engine is uitermate goed geprogrammeerd en de interface is voor de gebruiker een esthetisch genoegen. Het verdient lof dat het project zich ook na de oorspronkelijke lancering op IDFA doclab en de publicatie in samenwerking met de Volkskrant heeft doorontwikkeld.”

De jury van de Digital Storytelling Competitie bestond uit Mieke Bernink (lector master of film aan de Nederlandse Filmacademie), Eefje Blankevoort (mede-oprichter Prospektor), Gabrielle Kuiper (directeur van de School Kunst en Economie aan de HKU), Olivier Otten (media ontwerper en docent) en Guy Spriggs (CEO Ramillas.com).

Uit een groot aantal inzendingen waren acht projecten geselecteerd, die beschikken over een aantoonbaar filmisch component waarin het visueel verhalende en de inzet van nieuwe mediatoepassingen samenkomen. Afgelopen twee avonden zijn deze projecten tijdens het NFF voor een keer op groot scherm vertoond onder leiding van presentator Jelle Brandt Corstius. De andere twee genomineerden waren 4JIM (KRO-NCRV) en Waarom Sebrenica moest vallen (VPRO).

Bron: NFF/Broadcast Magazine

Bericht delen