dinsdag 16 januari 2018

VPRO introduceert jongerenmerk Dorst

De VPRO introduceert Dorst, een breed jongerenmerk dat jong makers-talent een podium moet bieden. De lancering was gisteren, middernacht. Dorst is een nieuw merk van de VPRO, voor en door een jong publiek. Initiatiefnemers zijn Ebele Wybenga, voormalig hoofdredacteur van jongerenplatform Spunk en Adformatie-columnist, Yuki Kho en Boris van Hoytema.

De eerste uiting van dit nieuwe merk is een online magazine, dat elke dag één beeldvullend item brengt, gemaakt door een poule van zestig jonge freelancers (journalisten, filmmakers, schrijvers, dichters, fotografen, illustratoren) in de leeftijd van 16 tot 26 jaar. Het magazine moet als een soort toegangspoort fungeren naar de kennisbank die de VPRO op het vlak van jongeren heeft, en dat als een bron van inspiratie gaat dienen van wat jongeren aangaat.

Wybenga: “De VPRO heeft activiteiten als muziekplatform 3voor12 en Metropolis, maar een structureel, breed jongerenmerk ontbrak nog.” Inhoudelijk gaat Dorst werken op basis van een twintigtal redactionele uitgangspunten. Wybenga benadrukt dat het een digitaal magazine is en geen weblog. De nadruk ligt op de achtergronden bij en de verdieping van dat nieuws. Later volgt een samenwerking met de VPRO Gids en aanwezigheid op festivals. “Het kan zijn dat we daarna ook op de andere VPRO-platforms – radio, tv, online – opduiken.”

Bron: Adformatie/Broadcast Magazine

Bericht delen