Article header image
Article header image

Project Kerstkip laat zien hoe kippen opgroeien

56 dagen, vier camera’s, tien kippen per vierkante meter. Dat is project Kerstkip. Een initiatief dat consumenten laat zien hoe kippen opgroeien en hen het resultaat laat proeven. Project Kerstkip loopt tot en met 24 december 2017 en is een initiatief van HUNT. Creative Business Activation en Wonderwater voor 2 Sisters Storteboom.

Met Project Kerstkip roept 2 Sisters Storteboom het publiek op om een kijkje achter de schermen te nemen in de Nederlandse pluimveesector. Op de website kan via vier ‘nestcams’ meegekeken worden in de stallen van tweelingboeren Jacco en Leo. Ook worden er op social media en op de website tal van feiten gedeeld over kip. Commercieel directeur retail van 2 Sisters Storteboom Jeroen Floris: ”Een Kerstkip is een kip als vele andere. Opgegroeid in een stal met de professionele zorg van onze boeren. Boeren die vaak al vele jaren werken conform de strikte regelgeving van Nederland en de EU.”

Om bereik te genereren voor de actie en het verhaal achter de Nederlandse kip, wort een campagne gelanceerd. Onder andere in Delicious Magazine en via social media. Ook wordt samengewerkt met Masterchef Peter Lute. Hij verzorgt de receptuur voor de kerstkippen die via kerstkip.nl te bestellen zijn. “Jeroen Floris vertelde ons waarom kip zo duurzaam en gezond is. En hoe logisch dat eigenlijk is”, aldus Arjan Ribbe, oprichter van HUNT. “Het verbaasde ons en zo ontstond het plan eens de positieve kant te laten zien van de pluimveesector in Nederland.”

De kippen die de hoofdrol spelen in de campagne, geven een beeld van de werkelijke situatie. Zij krijgen normale, gezonde voeding en voldoende frisse lucht. Wel zijn zij in de stal geboren waar zij ook opgroeien, dit is nog niet gebruikelijk. De buitenruimte en bezetting in de stal is goed vergelijkbaar met de 1-ster kwalificatie van Beter leven.

Project Kerstkip heeft tot doel te laten zien hoe bijzonder een gewone kip is. En hoe lekker, duurzaam en gezond. “Dit doen we door iedereen de kans te geven live mee te kijken met de groei van 10.000 kippen. Kippen die net voor Kerst volgroeid zullen zijn.” aldus Floris. Klanten die een Kerstkip bestellen, zullen deze vlak voor Kerstmis gekoeld thuisbezorgd krijgen.

Om het succes van de actie te meten, wordt er gekeken naar verschillende elementen. Naar aantal bezoekers op de site, bereik van de campagne, maar ook naar het aantal verkochte Kerstkippen. Jeroen Floris: “Met de verkoop van iedere Kerstkip brengen we onze boodschap weer bij een extra consument thuis. Hoe meer consumenten zich bewust worden van de duurzaamheid van kip, hoe succesvoller de actie is.”

Bron: Kerstkip/BM

Terug naar overzicht