dinsdag 16 januari 2018

Media hebben last van spam op Facebook

RTL Nieuws, NOS, De Telegraaf, AD en Linda hebben last van spam-advertenties op Facebook. Dat laat de NOS weten. De naam van de organisaties wordt gebruikt in combinatie met het woord ‘gezond’.

“Onze journalist heeft het een maand getest: het werkt!” De afgelopen tijd duiken regelmatig advertenties op met deze tekst, waarvan de indruk wordt gewekt dat hij afkomstig is van Nederlandse nieuwsmedia. In werkelijkheid gaat het om een gefingeerd bericht, bedoeld om gezondheidspillen te verkopen.

“Het is erg vervelend”, aldus NOS-sociale mediaredacteur Anouk Tijssen. “We moeten de advertenties aangeven bij Facebook, waarna ze meestal binnen 24 uur worden verwijderd. Soms duurt het langer.”

Er zijn nu vier pagina’s te vinden die zich voordoen als een nieuwsorganisatie: RTL Nieuws – Gezondheid, AD.nl – Gezondheid, NOS gezondheid en NOS – Gezond Afvallen. Facebook benadrukt in een reactie er alles aan te doen om dit soort spam te voorkomen. Ook stelt het platform dat slechts een kleine gebruikersgroep dit soort advertenties ziet. Volgens het bedrijf gaan dit soort spam-berichten al langer rond.

“We merkten het als eerste op Instagram”, laat AD-sociale media-analist Jaap van Zessen de NOS weten. “Lezers wezen ons erop. Daarop hebben we contact gezocht met Facebook in Nederland, het moederbedrijf van Instagram. Ze hadden daarna drie dagen nodig om het op te lossen. Hetzelfde gold voor de advertenties op Facebook. De nep-advertenties lijken voor nu weg te zijn. “

Bron: NOS/Broadcast Magazine

Bericht delen