dinsdag 16 januari 2018

Google Chromecast zit in de lift

Google heeft met de Chromecast-dongle een marktaandeel van 35 procent in de markt voor apparaten waarmee de consument via internet televisie of andere streaming media kan kijken. Dat blijkt uit het rapport Global Connected TV Device van Strategy Analytics over 2015.

 

Volgens Strategy Analytics zijn er wereldwijd 220 miljoen Chromecasts verkocht in 2015. In het laatste kwartaal van het jaar waren dat er alleen al 84 miljoen. Veel huishoudens beschikken over meerdere kastjes. De prijs (nog geen veertig euro) maakt volgens Strategy Analytics een impulsaankoop gemakkelijk.

Bij Chromecast is de mobiele telefoon de afstandsbediening en de interface waar het te kijken materiaal wordt gekozen. Naast Google zijn kastjes van Amazon, Apple en Roku goed voor ruim tachtig procent van alle streaming apparatuur. Die zijn voorzien van een eigen interface en worden bediend met een afstandsbediening. Meer traditioneel ingestelde consumenten blijken daar de voorkeur aan te geven.

Google concentreerde zich tot nu toe vooral op Android TV, met Philips, Sharp en Sony als belangrijkste afnemers. Android TV gebruikt het reguliere Android OS als basis, vergelijkbaar met tvOS van Apple. Google werkt nu aan een televisie waarin de Chromecast is ingebouwd. Die komt naar verwachting dit voorjaar op de markt.

Bron: Strategy Analytics/Broadcast Magazine

Bericht delen