dinsdag 16 januari 2018

Gebruik social media nadert hoogtepunt

Het aantal gebruikers van social media in Nederland neemt nog wel toe maar nadert zijn hoogtepunt. Het gebruik in uren van vooral Facebook nam in 2013 wel toe. LinkedIn kan in 2014 de meeste groei verwachten.

Dat blijkt uit onderzoek naar de kennis, houding en het gedrag rondom social media onder 8.500 Nederlanders van onderzoeksbureau Multiscope.

In 2013 was er nog groei te zien binnen de sociale netwerken. Deze was echter minder dan voorgaande jaren. Het aantal gebruikers van social media nadert zijn hoogtepunt. De winst valt voor netwerken niet meer te halen uit de groei van het aantal accounts. Groeien kunnen de netwerken wel in het aantal uren dat gebruikers er aan besteden. Gebruikers verwachten in de toekomst vaker gebruik van social media te gaan maken.

Facebook blijft het bekendst, 94% van de mensen kent dit netwerk. Nummer 2 is YouTube (82%) en het derde bekendste netwerk is Twitter (79%). In vergelijking met 2012 steeg de bekendheid van Instagram en Pinterest het hardst. De naamsbekendheid van Instagram steeg met 25%, die van Pinterest met 18%.

Facebook, dat al het grootste netwerk was, groeide het hardst in 2013. Het aantal gebruikers is het afgelopen jaar met 7% gestegen. Die stijging is fors minder dan tussen 2010 en 2012, toen het gebruik met 44% steeg. Het lijkt er op dat Facebook hier zijn hoogtepunt heeft bereikt. Ook bij andere netwerken is de groei in gebruikers er uit. Youtube steeg nog maar 3% ten opzichte van 2012 en Google+ 1%. Het aantal mensen dat Twitter gebruikte (zelf posten of berichten van anderen lezen) daalde zelfs met 1%. Na Facebook steeg het aantal gebruikers van LinkedIn met 5% het meest.

Het totaal aantal uren dat men spendeerde op social media steeg met ruim 39%. Deze stijging is vooral te danken aan het aantal uren dat we besteden aan Facebook en aan de lichte toename van het aantal gebruikers van social media. In 2012 zat een gebruiker gemiddeld 5 uur per week op Facebook, dit jaar is dat 6 uur en 10 minuten. Het aantal actieve uren op LinkedIn steeg ook, in tegenstelling tot het aantal uren dat aan YouTube, Twitter en Google+ besteed werd. Bij deze netwerken daalde dat aantal.

Ondanks dat het aantal gebruikers niet meer explosief stijgt, en het aantal besteedde uren voor een aantal netwerken aan het afnemen is, denken gebruikers zelf in 2014 meer gebruik te maken van social media. Vooral LinkedIn en Google+ kunnen rekenen op een toename van het gebruik. 21% van de gebruikers zegt LinkedIn meer te gaan gebruiken.

Bron: Multiscope

Bericht delen