dinsdag 16 januari 2018

DutchChannels en Parmando 24 Culture zien kansen

Henk Bout, voormalig CEO van United, is het innovatieve videobedrijf DutchChannels begonnen. De komende maanden gaan de eerste projecten live. Ook Parmando 24 Culture is een initiatief dat bewijst dat digitale themakanalen nog altijd springlevend zijn.

Het managementteam van DutchChannels bestaat behalve Bout uit drie specialisten die meebouwen aan het vanuit Hilversum opererende bedrijf. “Daarmee kunnen we een voortrekkersrol vervullen. Ons team groeit op dit moment met de dag en aan het einde van het jaar verwachten we met circa 25 specialisten diverse kanalen te runnen,” zegt Bout in BM 364, die vrijdag verschijnt.

Hij streeft ernaar om circa drie nieuwe projecten per jaar te lanceren. “We willen maximale kwaliteit bieden, dat vraagt tijd en aandacht. We willen in alle rust en zorgvuldigheid aan de platforms kunnen werken. Ook is ons uitgangspunt dat de financiering van projecten voor meerdere jaren gegarandeerd is bij de start. Bij de platforms waar we momenteel mee bezig zijn, is dat het geval.”

FoodMakers bijvoorbeeld geeft inzicht in het werk van de Nederlandse agri- en foodsector. Het wil de manier waarop consumenten denken en voelen over eten te veranderen. Het biedt uiteenlopende content aan en is op zaterdag en zondag te zien op RTL 4. DutchChannels kiest ervoor om met deze achtdelige proloog op tv te starten om kijkers te attenderen op het nieuwe online kanaal. Na de zomer volgt dan een grootschalige online lancering.

Flixy, dat in het derde kwartaal van dit jaar wordt gelanceerd, is het eerste VOD-kanaal voor het onderwijs. Het richt zich in eerste instantie op alle basisscholen in Nederland. Flixy brengt Nederlandse en Europese jeugd- en familiefilms, documentaires en jeugdseries, gekoppeld aan educatief materiaal dat direct aansluit bij de kerndoelen in het onderwijs.

Parmando 24 Culture is een zender die te zien is binnen het aanbod van MeerTV van KPN, Telfort en XS4all en daarnaast via de apps op alle Android en Apple schermen. Jos Eilert en Peter Gielissen zijn de drijvende krachten achter Parmando, “gewoon omdat die naam lekker klinkt en je er vrolijk van wordt.”

Parmando, dat 24/7 cultuurtelevisie brengt rond boeken, kunst en podia met dagelijks vier uur ‘verse programmering’, moet het vooral hebben van fondsenwerving. Er wordt onder andere nauw samengewerkt met instellingen als de museumvereniging, het internationaal vocalistenconcours, CPNB, literaire uitgeverijen, ARTtube, Gaudeamus, Mister Motley, Film by the Sea et cetera.

Eilert, ervaren producent met een lang verleden bij onder andere AVRO, D&D en NostalgieNet: “Inmiddels bereiken we meer dan drie miljoen huishoudens en we zijn in gesprek met Ziggo. In het vierde kwartaal van dit jaar hopen we via Telenet ook in Vlaanderen actief te worden. We werken niet met commercials, dat vervuilt de zender en kost ook te veel moeite voor te weinig geld, maar we geloven in de kracht van het servicepakket dat we cultuurminnend Nederland kunnen bieden.”

Bron: BM

Bericht delen