Kees Driehuis over 90 jaar VARA

Kees Driehuis“Ik wil niet helemaal terug naar 1925, maar de VARA is er niet voor niks. Ik vind dat de identiteit die we hebben nog steeds moet worden gehoord. Daar kunnen we niet te veel van afwijken want dan ben je inwisselbaar met alle andere omroepen en verlies je je bestaansrecht. Ik ben voor een zeer uitgesproken VARA.”

Aan het woord is Kees Driehuis, de programmamaker en presentator die al 42 jaar bij de omroep op de loonlijst staat. “Ik heb het vijftigjarig bestaan nog meegemaakt…”, blikt hij in het novembernummer van Broadcast Magazine terug, aan de vooravond van de negentigste verjaardag van de VARA.

Driehuis stapte eind jaren tachtig over naar televisie. “Ik was in m’n element bij de radio, maar wilde ook verder groeien. Op het moment dat ik dat bedacht, was het programma van Sonja Barend enorm populair. Dus ik dacht: als ik toch de stap naar televisie zet, lijkt het me geweldig om bij die redactie te gaan werken. Dus ik heb gewoon gesolliciteerd. Ellen Blazer en Sonja Barend vonden dat een goed idee. Ik heb er uiteindelijk vier jaar gewerkt. Dat was echt een ander tijdperk. Ze hadden een heel duidelijk idee van wat ze wilden met het programma.”

Het was Ellen Blazer die Driehuis vervolgens – 26 jaar geleden – vroeg om Per seconde wijzer te presenteren. “Iets waar ik zelf nooit aan zou hebben gedacht. Ellen vroeg me voor een screentest omdat ze wist dat ik van spelletjes hou. En omdat ik voor de uitzendingen van Sonja altijd het publiek opwarmde. Dat deed ik blijkbaar goed. Omdat Ellen me voor die screentest vroeg, vond ik het een beetje arrogant om ‘nee’ te zeggen.
Na de test hadden ze blijkbaar het idee dat het wel wat kon worden. Als je naar die eerste uitzending kijkt, is dat volgens mij op niets gebaseerd. Maar ik vond het wel heel leuk, zo’n spel in goede banen leiden. Ik heb wel altijd in m’n achterhoofd gehad dat ik ervoor moest zorgen dat dit nooit m’n echte beroep zou worden. Ik zie het als een prettig uitstapje.”

Het complete interview met Kees Driehuis is te lezen in Broadcast Magazine 349. Nog geen abonnee? Klik hier en maak gebruik van de speciale aanbieding.

Bron: Broadcast Magazine

Reacties zijn gesloten.