Johan Lieffers
General Manager Datavideo Technologies Europe
Article-column header image
MaandagDinsdagWoensdagDonderdagVrijdagZaterdagZondag
VorigeVolgende

Vraag en aanbod

Woensdag 20 September 2017
Johan Lieffers
General Manager Datavideo Technologies Europe

De IBC zit er weer op. Het is wachten op de officiële bezoekerscijfers, maar voor mijn gevoel was het dit jaar een stuk drukker dan vorig jaar. Op onze stand was dit in elk geval zeker het geval, tientallen klanten, dealers, distributeurs en andere relaties per dag kwamen ons met een bezoek vereren.

De IBC laat zien dat een beurs, ondanks het digitale landschap waar we in leven, nog steeds in een behoefte voorziet. Het is gewoon erg prettig om, naast het vele digitale contact, ook mensen in levenden lijve te ontmoeten en ook te laten zien dat die mooie producten niet alleen op papier goed zijn.

De stad Amsterdam vaart er ook wel bij: alle hotels zaten weer tot ver buiten de stad vol en ook de vele restaurants en taxichauffeurs en deden goede zaken. Hotels vroegen rustig 300 euro per nacht, restaurants zetten ongevraagd 20% fooi op de rekening en Amsterdamse taxi’s… ach, dat weet u wel.

Veel mensen vragen mij of het wel uitkomt, op een beurs als de IBC staan. Het antwoord is natuurlijk ‘ja’, anders doe je het niet en was de IBC niet standaard zo’n beetje uitverkocht, inclusief tijdelijke hallen die speciaal voor de beurs worden neergezet. Het is een kwestie van vraag en aanbod en momenteel heeft de aanbiedende partij (de IBC dus) het voor het zeggen. Met als gevolg dat men van alles verzint om de prijzen te kunnen verhogen.

Zo werden wij een tijdje terug door een verkoper van de IBC verblijd met het bericht dat onze stand in Hal 7 sinds dit jaar een ‘premium’ plaats is. Onze plek, waar wij al vele jaren staan, is inderdaad niet verkeerd. Komend uit de aangrenzende Hal 1 komt het logo van Datavideo je al van verre tegemoet. En ja, in een markt waar de verkopende partij het voor het zeggen heeft, kun je dan gewoon ineens een prijsstijging van 10% bedingen, je hebt immers een ‘premium spot’. Het deed mij denken aan de luchtvaartmaatschappijen waar je tegenwoordig alleen nog achterin, in het midden, niet extra hoeft te betalen voor je stoel.

Het lijkt mij overigens wel een heerlijke situatie, als verkoper in een markt opereren waar jij de prijs kunt bepalen. Hoewel, er gaat niets boven gezonde onderhandeling op zijn tijd. En dat weet de verkoper van de IBC nu overigens ook. Volgend jaar staan we gewoon weer op onze vertrouwde plek in Hal 7, op onze premium spot.

Johan Lieffers
General manager Datavideo Technologies Europe