Bas van Teylingen
2018 - week 02

Keuzes

Gelukkig nieuwjaar! En dan zullen er ongetwijfeld mensen zijn die zeggen dat het eigenlijk niet meer mag. Mensen die vaak in hokjes denken.

De afgelopen twee jaar ben ik veel van deze mensen tegengekomen. Na een succesvolle carrière als regisseur/programmamaker binnen de traditionele media besloot ik in 2015 over te stappen naar online media. Voor veel van mijn collega’s een onbekende en soms zelfs bedreigende wereld. De vraag was vooral wat ik daar dan ging doen? En ‘dat’ YouTube? Hoe kun je daar nu iets mee verdienen? Dat is toch alleen voor kinderen?

Er waren een hoop oordelen en die zijn er tot op de dag van vandaag nog steeds. Ik schrijf er veel over in columns, vertel erover op seminars en evenementen en heb inmiddels met twee partners een heus bedrijf (Online Cookie Collective) en een YouTube school opgericht (De Tube School) die draait om kennis, creativiteit en de productie van online (video) content.

Met de focus op YouTube, het grootste online video platform ter wereld. Waar men bijna 500 uur video per minuut aan content uploadt, een platform dat mobiel meer gebruikers heeft dan alle tv-netwerken bij elkaar. En zo heb ik nog wel wat ‘feitjes’. Om kort te gaan, een relevant platform dus. Maar in de ogen van veel traditionele mediamakers ook de grote vijand. En die zienswijze is jammer.

Want er is zoveel moois te vinden op YouTube. 2018 is, in mijn ogen, een jaar van verandering. En een jaar van keuzes. Want als traditionele mediamaker kun je net doen alsof de online wereld niet bestaat, zoals de platenmaatschappijen dat ooit ook deden, of je kunt je openstellen voor deze nieuwe wereld die voor heel veel mensen niet eens meer nieuw is, maar hun ‘normale’ wereld.

En dat zijn niet alleen de jongeren. Welkom in mijn week, waarin ik wat meer zal vertellen over de nieuwe kansen en uitdagingen die er liggen voor zowel (traditionele) makers als merken, waarom loyaliteit belangrijker dan ooit is voor online kijkers en gebruikers van social media platforms en hoe het is om als 43-jarige een eigen YouTube kanaal te hebben waar ook daadwerkelijk mensen naar kijken!

Bas van Teylingen
CCO/Partner Online Cookie Collective en YouTuber

Foto: Otto van den Toorn