Bas van Teylingen
CCO/Partner Online Cookie Collective en YouTuber
Article-column header image
MaandagDinsdagWoensdagDonderdagVrijdagZaterdagZondag
VorigeVolgende

De Tube School on Tour

Vrijdag 12 Januari 2018
Bas van Teylingen
CCO/Partner Online Cookie Collective en YouTuber

Mensen vragen mij wat de trend gaat worden van 2018. Waarom ze me dat vragen? Ik denk dat mensen mij bepaalde eigenschappen toedichten omdat ik me begeef op een platform waar veel jongeren actief op zijn. En omdat ik nu eenmaal niet in de toekomst kan kijken, gebruik ik de vraag altijd voor een stukje zelfpromotie. 2018? Dat wordt het jaar van De Tube School!

De Tube School?
YouTuber, het is beroep nummer twee als je jongeren vraagt wat ze later willen worden. En heel veel kinderen proberen het ook, met zeer wisselend resultaat. Logisch, want wie vertelt ze wat de valkuilen zijn? Wat de regels van YouTube zijn en hoe je je online netjes gedraagt? Eind 2016 heb ik daarom de De Tube School opgericht en met succes. Ik zie het als mijn missie om zoveel mogelijk mensen te informeren over YouTube. Wat is het? Wat kun je ermee? Waarom is het zo populair? Wat zijn de gevaren? Waar moet je als maker en gebruiker op letten? Kinderen tussen de tien en zeventien jaar krijgen sindsdien op een echte school, in een echt klaslokaal les van ervaren en succesvolle YouTubers en leren op die manier een aantal belangrijke dingen over YouTube:

  • Autonome creativiteit
  • Ethiek / Digitaal DNA
  • Van idee tot upload

Het initiatief kreeg landelijke aandacht en is door veel mensen omarmd. De HEMA kwam zelfs met een tijdelijke spin-off in hun winkels. De Tube School is de enige plek in Nederland waar je op een professionele manier les krijgt over YouTube. Een leuke bijkomstigheid is dat we hiermee een brug slaan tussen volwassenen en jongeren. Zo merkte ik tijdens een lezing van De Tube School op de Kamer van Koophandel startersdag dat een aantal kinderen op de eerste rij hun ouders had meegenomen in de hoop dat ze niet elke avond tijdens het eten aan hun ouders moesten blijven uitleggen wat YouTube nu eigenlijk is.

Ondertussen geven we ook cursussen aan volwassenen en adviseren we grote merken over YouTube. Zo stond ik afgelopen week op de Vakantiebeurs in Utrecht om de reisindustrie te informeren over de mogelijkheden die ze met YouTube hebben om hun doelgroep te bereiken. Bleek dus dat de helft van de zaal mijn blog van afgelopen dinsdag over Transavia had gelezen... 

En omdat we zijn aangesloten bij het netwerk voor Mediawijsheid, onderhouden we goed contact met het Commissariaat voor de Media en een aantal Ministeries, waaronder OCW. De Tube School begint hiermee een instituut te worden en er zijn op dit moment plannen in de maak voor een televisieprogramma over YouTube. Dat gaat een leuk Droste-effect geven! En wat dat is mogen de ouderen dan weer uitleggen aan hun kinderen.

Goed, ik ben dus trots op wat we hebben neergezet. Maar ik zei niet voor niets dat 2018 het jaar van De Tube School gaat worden, want er komt nog veel meer aan. De aanvragen om les te komen geven op lagere- en middelbare scholen en lezingen te geven in bibliotheken door heel Nederland komen wekelijks binnen. Vooralsnog geven we alleen les in Amsterdam, maar wij snappen ook wel dat niet alle jongeren in de hoofdstad wonen. Vorig jaar stonden we met een stand op de DYTG (Dutch YouTube Gathering) in Utrecht. In dat weekend komen zo’n 20.000 jongeren uit het hele land en het leek wel alsof ze allemaal hadden afgesproken om dezelfde vraag te stellen: Waarom moet ik uit Eindhoven, Rotterdam, Emmen, Middelburg of Leeuwarden, helemaal naar Amsterdam voor De Tube School? En er zijn leerlingen die het doen hoor, die ieder weekend vanuit Zeeland komen om onze lessen te volgen. Maar die hebben dan ook wel heel erg leuke ouders. :)

Kort verhaal lang, we gaan dus ‘on tour’. On Tour? Ja, we willen iedereen les kunnen geven over YouTube, kinderen en hun ouders, leraren en hun scholen en verder iedereen die vragen heeft over dit platform. In 2018 gaan we op reis door heel Nederland en komen naar theaters, bibliotheken, sporthallen, je kunt het zo gek niet bedenken, er komt zelf een heus zomerkamp! Als Mozes niet naar de berg komt dan komt de berg naar Mozes.

Wie Mozes was? Vraag dat maar aan je ouders!

Dank voor het lezen! Ik vond het leuk om deze week op dagelijkse basis wat te mogen schrijven en ik zie jullie graag terug op mijn YouTube kanaal Jeukvogel of op een ander social media platform. Dus vergeet niet te abonneren en dan zie ik je graag bij een volgende video!

Bas van Teylingen
CCO/Partner Online Cookie Collective en YouTuber

Foto: Otto van den Toorn