Bianca Rootsaert
2017 - week 48

Vaarwel tv. Welkom digitaal

In het NOS Journaal afgelopen donderdag kondigde John de Mol het einde van de tv-industrie aan. Nu online verdienmodellen die van televisie overstijgen, maken televisiebedrijven de overstap. Maar wat zijn die nieuwe verdienmodellen? Een nieuwe Facebook? Een soort Netflix? Of zijn dat ook al weer achterhaalde modellen in een supersnelle digitale wereld waar het ene ‘disruptive’ businessmodel het andere verdringt?

Een dag voor de aankondiging van Talpa, haalde Live Tree het nieuws in de UK. Live Tree is een groot crowdfunding platform dat miljarden wil inzamelen voor een nieuw mediabedrijf door tokens (crypto currency) te verkopen. Als koper en mediaconsument kun je niet alleen content ophalen of plaatsen, maar ook mede-eigenaar worden van deze content, van de analyses op basis van je eigen data en van de onderneming zelf.

Hiermee loopt Live Tree vooruit op de ontwikkeling dat we als burgers binnenkort niet meer accepteren dat social mediabedrijven heel veel geld verdienen aan content die we zelf ‘posten’ en dus eigenlijk van ons is. Peter Hinssen, de schrijver van The Day After Tomorrow, die ik op uitnodiging van Microsoft onlangs aan het werk zag, beschrijft hoe we aan de vooravond staan van een tijdperk van gigantische veranderingen.

Na de wasmachine (vrouwen op de arbeidsmarkt) en het internet (vrijheid voor allen) is het de beurt aan augmented en virtual reality en de mogelijkheid om alles met iedereen, en omgekeerd, te verbinden, om de wereld op z’n kop te zetten. Al die ontwikkelingen, welke kant ze ook op gaan, vragen om content. Content die van vorm, smaak en kleur verandert, maar toch: content. En creativiteit.

Ook voor Nederlandse producenten liggen er kansen. Als slim en genoeg wordt geïnvesteerd in creatieve mensen, in data-analyse, snelle marketeers, slimme acquisities, strategische fusies, de juiste partner en een goeie rekenmachine, dan is er een plek onder de digitale zon. Niet Nederland, maar de hele wereld is je afzetmarkt.  De internationale formatindustrie bestaat uit zowel jonge, kleine online bedrijven als uit traditionele tv-bedrijven die meebewegen richting online. Vaarwel TV. Welkom digitaal. Voor wie goed is in content creatie ligt de wereld open.

Bianca Rootsaert
Managing Director FRAPA

De week van Bianca Rootsaert

2017 - week 48