Arun Maljaars
Managing Director AnyMoment Media Group/Dutchess Media
2017 - week 43

7 abonnees per seconde

In India is INSIGHT TV te bekijken via het videoplatform van mobiele-/internetprovider JIO. Naar eigen zeggen (afgelopen juli) heeft de provider sinds de lancering september 2016 meer dan 125 miljoen abonnees geworven in India. Dat zijn grofweg 7 abonnees per SECONDE!

Natuurlijk is het bestedingsniveau van de gemiddelde Indiër niet bijster hoog en eerlijk is eerlijk, het ze kunnen nog wel eens wat overdrijven, maar het blijft een bijzonder verhaal. De eigenaar van JIO is Reliance Industries met een waarde van 71 miljard dollar – nummer 106 op de Forbes List. De lanceringstrategie van JIO was echt op zijn Indiaas: als je een abonnement nam, hoefde je de eerste drie maanden geen abonnementskosten te betalen en kon je onbeperkt (gratis) bellen met een heel laag tarief voor dat verbruik.

Dit was natuurlijk voor veel Indiërs de reden om hun huidige contracten of zelfs sim only kaarten op te geven voor deze aanbieding. Na 3 maanden werd het abonnement omgezet naar de normale tarieven en bleven mensen toch bij JIO hangen, groeide het aantal zelfs. De motieven (zoals vaak in India) zijn lastig te doorgronden.

En dit mag ik zeggen, want in 1985 werd ik geboren in Bombay. Na in een gezellig kindertehuis gezeten te hebben, werd ik na 7 maanden geadopteerd door de 2 liefste Nederlandse mensen die je maar kon treffen. Moeder uit Friesland, vader uit Zeeland, wonend in Hilversum. Meer ‘Hollander’ kan bijna niet toch?

De combinatie van deze achtergronden hebben wellicht mijn internationale (media)interesse veroorzaakt. De Nederlandse media-industrie is geweldig, loopt vaak voorop met de innovatieve ideeën. In het buitenland zijn ze vaak op zoek naar de Nederlandse kennis op het gebied van mediaproductie en creatie. Ik zou dan ook iedereen aanraden, groot of klein bedrijf, om je eens wat internationaler te gaan oriënteren.

Doe een keertje geen MIPTV of MIPCOM, maar bezoek Realscreen USA in februari, ATF in Singapore of NATPE in Miami. Op dergelijke evenementen lopen vaak maar 500 tot 1000 mensen rond, maar sta je gewoon naast de content directors van YouTube Red, Amazon of Netflix. En allemaal heel open voor een gesprek en nieuwe partnerships. Zelfs de ‘kleinere’ zenders van A+E Networks of Verizon’s GO 90 zijn op zoek naar goede coproducties met een creatieve invalshoek.

Ga het gesprek aan met BeIN Sports of Starz om te kijken of er samenwerkingsmogelijkheden zijn om naast lokale programma’s ook een internationale versie te maken. Het hoeft maar een pilot te zijn zodat er in ieder geval projectervaring is. Misschien is het directe resultaat niet meteen omzetverhoging, maar het leidt in ieder geval tot ervaring en verbreding. En dit is uiteindelijk ook weer beter voor de Nederlandse markt. Als we niks meer zijn op internationaal voetbalgebied dan maar in media…

Arun Maljaars
Global Content Strategy Manager INSIGHT TV

De week van Arun Maljaars

Managing Director AnyMoment Media Group/Dutchess Media
2017 - week 43