Barbara Schouten
Senior Industry Consultant Media & Entertainment GfK
Article-column header image
MaandagDinsdagWoensdagDonderdagVrijdagZaterdagZondag
VorigeVolgende

Music was my first love

Vrijdag 14 Juli 2017
Barbara Schouten
Senior Industry Consultant Media & Entertainment GfK

Het weekend is in aantocht! Met het openen van mijn agenda zie ik dat het vandaag een muziekdagje wordt. Toch grappig om te zien hoe hobby en professie soms samenkomen. Muziek is namelijk ook een rode draad door mijn leven.

Vanaf mijn zevende speel ik al een instrument, begonnen op de piano en rond mijn vijftiende gestart met saxofoon spelen. GfK biedt ook diverse inzichten in de muziekmarkt aan. Eerst maar eens de berg mail wegwerken waar ik gisteren, door mijn training, nauwelijks aan toe ben gekomen. Ik zie dat een leuke offerteaanvraag is binnengekomen van een fabrikant die zich bezig houdt met de verkoop van streaming audio (hardware) producten.

Hij wil graag weten hoeveel streaming audioproducten er tot nu toe zijn verkocht, waar deze verkopen plaatsvinden en hoe zijn concurrentieveld eruit ziet ten opzichten van andere merken. Tevens is hij benieuwd hoeveel en vooral wat er nu gestreamd wordt. Dit gezien het nieuws dat Mediamarkt en Talpa Radio een Nederlands alternatief voor Spotify hebben gelanceerd genaamd Juke. Dit digitaal platform voor radio, streaming en on demand, is afgelopen woensdag live gegaan.

Na de lunch heb ik een interne brainstormsessie staan over de muziekmarkt. Naar aanleiding van een klantmeeting ligt er een verzoek om een voorstel te schrijven om een consumentenstudie op te zetten naar het gebruik van muziekdiensten. Inzichten die men onder meer wil krijgen zijn: via welke platforms en wat wordt er gestreamd en gedownload, welke apparaten worden hiervoor gebruikt, wat is de verhouding tussen gratis, betaalde- en niet betaalde content en de bijbehorende doelgroepsegmentatie.

Tot slot wordt vandaag ook door ons team weer de nieuwe GfK Dutch Charts Singles Top 100 en Album Top 100 gepubliceerd. En volgende week volgen weer de nieuwste maandelijkse radiocijfers die GfK uitvoert in opdracht van NLO. Kortom, ook in deze markt gebeurt er van alles.

Vanavond ga ik met een groep vrienden naar Badpop, een muziekfestival in de kop van Noord Holland. Ooit begonnen door iemand die, voor een groep vrienden, vanuit passie een muziekavond in zijn tuin organiseerde en dat is uitgegroeid tot een heus muziek evenement. The line up bestaat onder andere uit Ronde, Golden Earring en tot besluit de Memphis Maniacs. Een dagje vol muziek dus.

Barbara Schouten
Senior Industry Consultant Media & Entertainment GfK