Arie Landsmeer
Directeur OTP
Article-column header image
MaandagDinsdagWoensdagDonderdagVrijdagZaterdagZondag
VorigeVolgende

Proloog

Maandag 3 Juli 2017
Arie Landsmeer
Directeur OTP

De overstap van Ziggo, een distributeur, naar de (televisie)producenten (OTP) is op het eerste gezicht een kleine stap. Je blijft immers werkzaam in dezelfde keten, alleen in een ander gedeelte.

Bij de distributeur werkte ik aan het eind van de keten: je levert het signaal met content af bij de consument en krijgt van de consument een redelijke vergoeding. Bij de (televisie) producenten zit ik in het begin van de keten. Producenten maken content, bieden deze aan bij broadcasters die op hun beurt weer een overeenkomst sluiten (of hebben) met de distributeurs. En de distributeurs leveren de content aan de eindgebruiker.

Op het eerste gezicht een niet erg ingewikkelde en makkelijk te begrijpen (waarde)keten. Er is echter een aantal complicerende factoren dat deze - op het eerste gezicht simpele keten - complex maakt. Eén daarvan is de discussie over de verdeling van de rechten. Een andere complicerende factor is dat de grenzen tussen producent/broadcaster/distributeur alles behalve transparant en constant in beweging zijn.

De discussie over de rechten raakt alle partijen in de keten, maar de één harder dan de andere. Wellicht is dat de reden dat ik merk dat ik in razendsnel tempo een nieuw, hardnekkig soort beroepsdeformatie aan het ontwikkelen ben. Waar ik vroeger naar de eerste etappes van de Tour keek en mij af en toe bezig kon houden met de scherpte van het beeld, ben ik nu meer en vaker afgeleid. Wie heeft de rechten van de Tour? Wie verzorgt/produceert De Avondetappe? Wie betaalt cameramensen? Gelukkig zijn bij de Tour geen scenarioschrijvers actief, of toch? Ik mag hopen dat dit alles van voorbijgaande aard is en dat als de Alpen in zicht komen, ik me weer voornamelijk met het klassement zal bezighouden.

Arie Landsmeer
Directeur OTP