Arie Landsmeer
Directeur OTP
Article-column header image
MaandagDinsdagWoensdagDonderdagVrijdagZaterdagZondag
VorigeVolgende

Laatste etappe

Vrijdag 7 Juli 2017
Arie Landsmeer
Directeur OTP

Waar de renners van de Tour nog honderden kilometers voor de boeg hebben, met veel en zware bergetappes, is dit al mijn finale in de zin dat dit voorlopig mijn laatste bijdrage voor BM is.

Toevalligerwijs valt dit samen met het einde van mijn kennismakingsronde met de OTP-leden. Volgens mij heb ik mijn Tour voor dit jaar beëindigd nu ik met alle OTP-leden kennis heb mogen maken (mocht ik iemand hebben gemist, schroom niet om contact op te nemen). Ook niet-aangesloten producenten, beleidsmakers en vele anderen heb ik de laatste maanden gesproken.

Toen ik aan deze nieuwe baan begon, wist ik dat ik me op een heel ander terrein zou begeven. Weliswaar in dezelfde waardeketen, maar met vaak onvergelijkbare vraagstukken. Dat beeld is na de gevoerde gesprekken ‘enigszins’ veranderd. Deze ‘makersketen’ is niet te vergelijken met de schakel waar ik vandaan kom, de distributeur.

Producenten worden fors harder geraakt door een steeds veranderende omgeving. Nieuwe platforms, nieuwe spelers (Netflix, Amazon), nieuwe verdienmodellen et cetera. Daarnaast krijgen producenten steeds weer te maken met nieuwe wet -en regelgeving. In Brussel wordt gewerkt aan een nieuwe richtlijn Audiovisuele Mediadiensten (AVMSD) die natuurlijk weer gevolgen heeft voor de Nederlandse wet. En niet te vergeten de evaluatie van het auteurscontractrecht die begin volgend jaar zal starten.

Zijn er momenten dat ik heb getwijfeld aan mijn nieuwe stap? Volmondig ja! Maar net zoals halverwege een zware beklimming hou ik – als enthousiast wielrenner – van afzien. Daarom kijk ik uit naar al deze nieuwe uitdagingen en zal mijn steentje bijdragen om de omgeving en randvoorwaarden voor de producent zo optimaal mogelijk te maken.

Arie Landsmeer
Directeur OTP