John Leek
Manager Creatieve Industrie en Media Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid
Article-column header image
MaandagDinsdagWoensdagDonderdagVrijdagZaterdagZondag
VorigeVolgende

Silicon Germany

Donderdag 22 Juni 2017
John Leek
Manager Creatieve Industrie en Media Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid

Zo dacht mijn gesprekspartner dat het boek heette. Duitsland verliest de grote innovatieslag in de industrie van de VS en Azie. De focus ligt teveel op engineering supremacy en niet op de klantbehoefte.  Een opvatting uit het Taylorisme. Dat beweert tenminste de schrijver, Christoph Keese in Wie wir die digitale Transformation schaffen. In een bloedheet Den Bosch filosofeerden we gisteravond verder over innovatiestrategie en overeenkomsten in cultuur tussen Japanners en Limburgers.

Ja, Limburgers. Het gesprek ging over een fameus bedrijf, Océ. Grondlegger Lodewijk van der Grinten, apotheker, specialiseerde zich rond 1860 in maken van kleurstoffen. Toen in 1869 de kunstboter werd uitgevonden, was hij het die dit bleke goedje aan zijn mooie botergele kleur hielp. Margarine werd daardoor aantrekkelijk voor het volk. Daarmee de gebroeders Jurgens, later Unillever, aan smeerbaar goud helpend. Een schitterend verhaal over innovatie, dat Océ. Vanuit die kleurstoffenhandel, inkten en later printers werd het een grote speler met vernieuwingskracht in de genen. Inmiddels is het bedrijf onderdeel van de Canon-holding. Zoals je weet zit van de meeste grote media- en ict-bedrijven de marketing en sales in Europa. De R&D zit in Azie of in de VS. Maar niet bij Océ. Zij innoveren zelf. De Limburgse, niet te directe, cultuur en het gevoel voor traditie bleek bovendien te matchen met de voorkeuren van het Japanse concern. 

Vandaag staat geloof ik in t teken van vernieuwing. Van regels, ruimtes en relaties. Nieuwe regels voor mediaorganisaties, daar gaan we het zo in Utrecht over hebben. Het Commissariaat van de Media is hard bezig zich een weg te banen naar nieuwe richtlijnen in onze mediajungle. Dat is het tenminste wel voor consumenten. De scheidslijn tussen zuivere informatievoorziening en een commerciele boodschap wordt voordurend opgezocht en overschreden door aanbieders. Productplacement was er natuurlijk altijd al. Maar nieuwe digitale mogelijkheden van adverteren en het exploiteren van data roepen de vraag op hoe ver je kunt gaan. En dan gaat het nog niet over fakenieuws. Een nieuw spel, nieuwe spelregels. Alleen lastig dat de doelen steeds verplaatst worden. Pittige klus voor het Commissariaat. Voor Beeld en Geluid belangrijk om op in te spelen. Een transparante boodschap levert altijd meer klantwaarde op.

Gisteren met een collega gesproken over een deel van de begane grond aan de kantoorkant in ons gebouw. We ontwikkelen dat gebied tot een ruimte voor co-working. Met een extern bureau ontwikkelde ik een model voor dit hergebruik. Daar kunnen we dan flexibel werken aan eigen projecten en die van partners. Dat kunnen fieldlabs rond AI/VR/MR zijn of ontwikkeling van nieuwe formats voor interactieve storytelling. Ook willen we meer ‘low-intensity contacts’ stimuleren. Informele ontmoeting van eigen werknemers, zzp-ers en relaties van buiten blijkt een essentiele factor voor een innovatief klimaat. We werken ook graag samen met partners, dus hier liggen kansen voor u.

En dan zo het feestelijk gebeuren van twintig jaar Beeld en Geluid in. Een bescheiden feestje, ik zei het al. Een mooi moment, vlak voor de oplevering van ons plan voor vernieuwing. Jasje goed, dasje goed. Nou, zo formeel wordt het niet. We willen onze relaties onze dank tonen. Zij waren en zijn dicht betrokken bij de start en groei van Beeld en Geluid. Zoals het hoort toch? Het is een mooi programma, dus dat belooft wat.

Hoorde Prins Constantijn net zeggen dat Nederland het tweede Silicon Valley kan worden. Tweede Silicon Valley zou ik het dan niet noemen. Noem t voor mijn part Dutch Digital Delta. Out-of-the-box, niet kopiëren. Wie bedenkt vooraf dat een boterkleurselfabriek zich ontwikkelt tot hypermodern bedrijf in document- en informatiemanagement? Het innovatieklimaat en de Limburgse cultuur bij Océ waren de reddingsboei door de jaren heen. Het Japanse Canon vindt die kracht juist interessant. Willy de Jong’s verhaal over Océ vind ik een inspirerend voorbeeld. Van apotheker tot IT-specialist. Lifelong Learning in optima forma. Daar kunnen we in de creatieve industrie iets van leren. Met het boek van Keese in ons achterhoofd!

Nu even de volgende uitdaging: feestelijke kleding uitzoeken bij deze tropische temperaturen!

John Leek
Manager Creatieve Industrie en Media, Beeld en Geluid