John Leek
Manager Creatieve Industrie en Media Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid
2017 - week 25

Partners

Een goede morgen allemaal. Deze week neem ik het blog-stokje over van Kyra en kijken jullie mee in mijn agenda. Het is een schitterende dag en voorlopig komt er geen regen. Toch begon de dag vreemd. In TROUW las ik het relaas van een goede kennis die in het door brand getroffen gebied in Portugal woont. Precies aan de rand en voorlopig ontsnapt aan direct gevaar. Dat is andere koek.

Ik moest even terugdenken aan gisteren. Op de vroege vaderdag blikte ik vooruit op de komende week. Ik bladerde wat door een stapeltje FD’s en krantenbijlages. Een kop trok mijn aandacht. ‘Innovatie-bootcamp voor organisaties’. In de ochtendzon werkten groepjes veertigers zich in het zweet onder mijn balkon. Ook aan het innoveren. Boksen, touwtje springen, zwaaien met enorme kabels. Een beul van een trainer hield ze scherp. Een terugkerend beeld op het grote grasveld waar ik op uitkijk. Waarschijnlijk onbewust schafte ik daardoor een ‘ab wheel’ aan dit weekend. Google er maar eens op en je vindt een woud aan oefeningen. Fitness: goed voor een mens, belangrijk, maar heb je er altijd zin in? Voorlopig ligt dat ding rustig in een hoek. Ik realiseerde me dat mijn agenda vooral in het teken staat van fitness, maar dan van de organisatie. Want Beeld en Geluid vernieuwt zichzelf volledig. Waarom doen we dat?

We openden het huidige museum voor publiek in 2006, een tijd waarin de eerste social media-platformen opkwamen, YouTube net bestond en smartphones zich stormachtig ontwikkelden. Inmiddels spreekt iedereen over algoritmes, filterbubbles en wordt de burger overspoeld met toepassingen voor het internet-of-things. In mei fuseerden we met het Persmuseum en eind september openent een nieuwe tentoonstelling over nieuws en nepnieuws.

Er wordt nu hard gewerkt aan vernieuwing van het kloppende hart van het digitale archief, het media asset management systeem. We ontwikkelden een samenwerking met YouTube, resulterend in de eerste YouTube-tentoonstelling wereldwijd. Je kunt hem nog zien tot begin juli. We zijn inmiddels een instituut voor mediacultuur waartoe ook online video, games en websites behoren en ook pers en persvrijheid. Voor ons reden genoeg om het museum van Beeld en Geluid volledig te vernieuwen. Dat gaat de komende jaren gebeuren.

Dat doen we met partners. Met directe collega’s Margreet Korsten en Michael Spendel en CEO Jan Müller ontwikkelen we partnerships, bijvoorbeeld met Samsung, YouTube, BankGiroLoterij, mediastad Hilversum en diverse kennispartners. Vanaf eind juli is het masterplan voor het nieuwe museum klaar en kunnen we dit proces concreter invullen. We willen een organisatie en een museum met een vernieuwde ‘fit’, dus ook duurzaam verbonden met de buitenwereld. Nou, ik kan je vertellen dat dat best spannend is. Een koprol achterover maken, zoals ex-collega Pieter van der Heijden wel eens zei. Over fitness gesproken. Lifelong learning voor de organisatie.

Maar aan ambitie geen gebrek. Vandaag een meeting met YouTube voorbereiden. Blijft een intrigerende samenwerking: YouTube als commercieel bedrijf en Beeld en Geluid als onafhankelijke publieke partij en publiek archief. Mooi spanningsveld, dat illustreert hoe Beeld en Geluid kan opereren als primus inter pares en daarmee nieuwe verbindingen mogelijk maakt. De kunst is om die te verzilveren voor beide partijen. Zo bouwen we met de gemeente Hilversum en partners als RTL, United, NEP en Media Park Management aan de Hilversum Media Campus en aan de Dutch Media Week. Maar daarover later meer.

En ja, ik zal mezelf even voorstellen. Mijn achtergrond is onderwijskunde en opleidingstechnologie. Ik was als specialist informal learning en media innovation mede verantwoordelijk voor de realisatie van NEMO en kwam naar het Media Park om de Beeld en Geluid Experience te helpen ontwikkelen. Na realisatie van de Experience, het videoplatform Teleblik en het landelijk netwerk mediawijsheid initieerde ik de Hilversum Media Campus. Dat laatste vanuit De Baak. Nu ben ik verantwoordelijk voor de regionale samenwerking en zit in de Economic Board. Ik run de strategische partnerships van Beeld en Geluid. Maar niet alleen. Want zoals gezegd, samen met eerdergenoemde collega’s, partners dus. Goeie partners houden je fit.

En nu met collega Ineke Middag een meeting over partnership Dudok in Concert, tot morgen!

John Leek
Manager Creatieve Industrie en Media, Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid

De week van John Leek

Manager Creatieve Industrie en Media Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid
2017 - week 25