John Leek
Manager Creatieve Industrie en Media Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid
2017 - week 25

Media Park? – Pizza Park!

In de Volkskrant-bijlage van afgelopen weekend ging het over de toekomst van het internet. Bovenstaande titel gebruikte wetenschapper Wil van der Aalst bij zijn oplossing om het internet weer van de gebruikers en van ons land te maken. Als tegenwicht tegen de overmacht van de big five moeten we eigen internettechnologie bouwen. We hebben nieuwe pizza-bakkers nodig. Een intrigerende gedachte terwijl de sprinter koers zet naar Almere. Vergeten over te stappen dus. One of those days.

Straks in ons theater tussendoor een verhaal houden voor tweehonderd service managers. Grappig, dan zie ik Vincent Everts weer eens. Die spreekt er ook en wie kent Vincent niet? Destijds directeur van Media Plaza, mediagoeroe permanente en ambassadeur voor nieuwe media gadgets. Als je aan Vincent denkt, denk je aan waar de technologie heen gaat. Hij brengt altijd een beetje onrust, ongemak. Dat is belangrijk en dat heb je met vernieuwing. Mijn verhaal moest gaan over de geschiedenis van Beeld en Geluid. Het zal duidelijk zijn dat ik de aanwezigen ook meteen een glimp naar de toekomst van Beeld en Geluid ga geven. Onze geschiedenis is interessant, maar nog interessanter is waar de geschiedenis ons brengt. History creates the future, zei goede bekende Bert Mulder onlangs. Denk daar maar eens over na beste innovators.

Het betreffende service management-bedrijf bestaat twintig jaar. Het aparte is dat Beeld en Geluid als organisatie ook in 1997 is opgericht. Toen nog als Nederlands Audiovisueel Archief. Niet iets dat we vieren met het publiek. Maar we staan er wel even goed bij stil met de founders en een aantal belangrijke stakeholders. Zij maakten de oprichting en groei van Beeld en Geluid mogelijk.

Nog zo’n agenda-onderwerp: de functionele eisen van ons CRM-systeem. Heel belangrijk natuurlijk, maar je merkt elke keer opnieuw dat beheren van relaties mensenwerk blijft. Systemen vormen een geweldig excuus om uitdagingen te parkeren. De komende jaren zullen de verbindingen met ons publiek, bedrijven, omroepen, culturele instellingen en overheden steeds belangrijker en omvangrijker worden. En wil je voorkomen dat strategische contacten met belangrijke partners zoals NPO, Talpa of RTL zomaar via allerlei medewerkers lopen. Dus toch maar even dat CRM-gesprek.

Met de studente van de Erasmus Universiteit die voor me werkt aan een onderzoek over corporate partnerships van Beeld en Geluid bespreek ik zo de voortgang. Nou ja, voor mij werkt. Ze schrijft haar thesis en ik ben blij dat ik de inhoud mee kan bepalen. Heel interessant, zeker als je bedenkt dat publiek-private samenwerking steeds belangrijker wordt. Bovendien betekent sponsorship steeds meer dat er co-creatie plaatsvindt op organisatieniveau. Deze studente maakt deel uit van een groep masterstudenten die via de Hilversum Media Campus op en rond het Media Park onderzoek doen. Dit type verbinding met universiteiten en scholen is voor Beeld en Geluid heel belangrijk.

Een aantal van jullie hebben wellicht gezien dat sinds een tijdje ook leerlingen van MBO-college Hilversum op het Media Park ‘wonen’. Studio 6 en Heideheuvel zijn al ingenomen en it’s just the beginning. Deze MBO-opleiding is, net als bijvoorbeeld NEP, RTL, BNNVARA, United en Media Park Management, partner in de Hilversum Media Campus. Doel daarvan is om het opleidingsniveau van nieuwe en bestaande werknemers in de media op het hoogste niveau te houden, op een niet-schoolse manier. You can’t learn in school what the world is going to do next year zei Henry Ford al. Met de gemeente Hilversum en iMMovator trekt Beeld en Geluid hier heel hard aan.

Zouden die MBO-leerlingen en andere studenten de nieuwe ‘pizza-bakkers’ kunnen zijn? Die vraag blijft me vandaag toch bezig houden. Zal Mark Achterberg naast de Hub ook nog een pizzeria moeten bouwen. Straks meeting met de wethouder Media van de gemeente over de Media Campus voorbereiden. Alla, aan de slag. Al ga ik nog wel even uitvissen wat dat service management nu precies behelst.

John Leek
Manager Creatieve Industrie en Media Nederlands instituut voor Beeld en Geluid

De week van John Leek

Manager Creatieve Industrie en Media Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid
2017 - week 25