Kyra Steegs
Senior Director Video Improve Digital
Article-column header image
MaandagDinsdagWoensdagDonderdagVrijdagZaterdagZondag
VorigeVolgende

Asterix en de Strijd van de Stamhoofden

Woensdag 14 Juni 2017
Kyra Steegs
Senior Director Video Improve Digital

Met het zand nog in mijn ogen van een heerlijke avond kiten gisteren lees ik dat op dit moment 76 procent van elke nieuwe dollar van de Amerikaanse ad spend naar Google en Facebook gaat. Dus, nu alle andere content providers weer…

Opgegroeid met Asterix en Obelix begint dit toch af en toe wel heel erg op een verhaal van de twee Galliërs te lijken. Vandaar dat ik vandaag even een uitstapje maak naar één van de albums: Asterix en de Strijd van de Stamhoofden. “Heel Gallië bezet? Nee. Een kleine nederzetting bleef moedig weerstand bieden aan de overweldigers en maakte het leven van de Romeinen in de omliggende legerplaatsen niet gemakkelijk...”

Dat Google en Facebook (de Romeinen) samen 76% van alle advertentie-inkomsten (zo’n 106 miljard dollar om precies te zijn. Damn wat een hoop geld) wegsnoepen, of beter wegschrokken, wisten we al. En dus is het meer dan eerlijk dat deze grote vriendelijke reus verantwoordelijkheid neemt voor een betere user experience met hun nieuwe detectie tool Funding Choices. Een mooi ad-blocking tool voor publishers die voor hun kijkers in Chrome de ‘slechte irriterende advertenties’ detecteert en blokt. Voorlopig de lokale publishers, aka de Galliërs weer blij, maar uiteraard is er no such thing as a free lunch.

Want ja, als er al iets wegvloeit van hun enorme advertentie opbrengsten, dan openen ze gewoon weer een nieuw deurtje. De Romeinen bouwen altijd weer een nieuwe weg die ook naar Rome leidt. Een VIP-pas die je de mogelijkheid geeft om alle ads op de pagina te verwijderen; een handige toevoeging van Google Chrome, niet? En Google neemt daar uiteraard zijn share in met maar liefst 10 procent. Hiermee is het machtscirkeltje weer rond, een Trojaans paard wellicht?

Maar is er dan geen hoop meer voor ons? Is er niet een dorpje dat keer op keer tegenstand biedt tegen het machtige Romeinse rijk waar we een voorbeeld aan kunnen nemen? Jawel, die zijn er zeker! In de vorm van de Zwitserse (neutrale buren) groep Admeira. Met een formatie van de telecomprovider Swisscom, de nieuwsuitgever Ringier en de publieke omroep SRG heeft het zich een geweldig staaltje onafhankelijkheid kunnen aanmeten. Hiermee zorgen ze voor bereik, data en kwalitatieve content digitaal, in print en op lineaire platformen.

Zij lijken hiermee hun toverdrank te hebben gevonden. Ze hebben hun krachten gebundeld in een collectief platform dat relevantie toevoegt voor de adverteerder maar ook voor de consument die met één login bij alle producten kan. Eigenlijk hebben ze hiermee alle facetten in huis die ook Google en Facebook hebben, maar dan ook nog eens met eigen content. Zo hebben ze schaal gecreëerd om in Zwitserland hun nederzetting in het Romeinse Rijk te behouden en met de overname van Improve Digital door Swisscom krijgen we dan wellicht dan toch een klein kijkje in de keuken waar hun toverdrank wordt gebrouwen.

Maar hoe doen wij dat dan? In Nederland zijn we natuurlijk ook gebaat bij een gevarieerde markt, waarbij we niet afhankelijk zijn van de Amerikaanse giganten. Lokale publishers van RTL tot SBS|Sanoma, TMG en de Persgroep zijn daarom onmisbaar om de marktwerking te behouden. Echter, de fragmentatie van de Nederlandse markt, werkt ook tegen ons. Want ruziënde stamhoofden zijn geen dreiging voor de Romeinen. Daarom het credo: wordt één platform. Breng je publiek samen zodat de impact een stuk groter wordt, en zo ook de weerstand. Verreik je met consumentendata, maar onthoud: data is alleen wat waard als je er relevant publiek van kunt maken. Gebruik een transparante ad technologie die dit overstijgt. Met een toverdrank op zak zouden we een heel eind moeten komen. Wel nog een woord van waarschuwing: het is natuurlijk niet de bedoeling dat we als ‘advertentie industrie’ worden weggezet als Kakofonix bij het feestmaal en het everzwijn missen omdat de consumenten het gezang van de adverteerders zat zijn...

Kyra Steegs
Senior Director Video Improve Digital