Richard Benschop
Director Research Discovery Networks Benelux
Article-column header image
MaandagDinsdagWoensdagDonderdagVrijdagZaterdagZondag
VorigeVolgende

Koers

Woensdag 17 Mei 2017
Richard Benschop
Director Research Discovery Networks Benelux

In de zomer van 2015 werd Eurosport lid van de Discovery-familie en volgde ook het nieuws dat we de uitzendrechten van de Olympische Spelen tot en met 2024 in ons bezit hebben. Vooral dat tweede zorgde wel voor wat extra voorhoofdrimpels in Hilversum.

Het was gelijk duidelijk dat we als bedrijf een nieuwe koers hebben gekozen. Om te overleven in het huidige medialandschap moet je relevantie creëren. En met de juiste sportrechten kan dat. Met investeringen in de MotoGP, Serie A, Wimbledon en meer exclusiviteit in wielrennen, heeft Eurosport het voor elkaar gekregen het marktaandeel te laten groeien en de gemiddelde leeftijd van zijn publiek omlaag te krijgen. Tik ‘m aan.

Voor mij persoonlijk was het analyseren van de televisiesportmarkt één groot avontuur. Alsof je jarenlang voornamelijk gehaktballen en slavinken als primaire maaltijd gewend bent en je ineens kennismaakt met de smaaksensatie van een loempia. Dat smaakte naar meer.

Zo ontdekten we onder andere dat wielrennen mooie dingen teweeg kan brengen, als je het exclusief uitzendt. Met de Vuelta à Espana en de Ronde van Zwitserland in 2016 kregen we de wind in de rug en wisten we dat we daarmee door moesten gaan. Dat ‘de koers’ in Vlaanderen nog populairder is dan in Nederland, werd duidelijk toen we daar recent Milaan-San Remo uitzonden, zonder dat het te zien was op EEN: een marktaandeel van 36% maakte Eurosport marktleider tijdens de drie uur durende uitzending.

Op dit moment doen we elke dag live verslag van de Giro d’Italia. En het mooie van een internationaal mediabedrijf is, dat je dan gelijk uit strategisch oogpunt die rechten in zowel Nederland als Vlaanderen exclusief kan houden, zodat het Vlaamse EEN (Sporza) niet ineens als een soort NPO 4 fungeert voor de Nederlandse fietsfanaten. Gisteren, op dinsdagmiddag rond de klok van vijf, zagen 435.000 Nederlanders Tom Dumoulin met overmacht de tijdrit winnen en daarmee ook de roze trui pakken. En in Vlaanderen was Eurosport weer dik marktleider. Tik ‘m aan.

Exclusiviteit maakt dus relevant. Voor de Giro zijn we een partnership aangegaan met de Persgroep, waardoor elke dag voor- en nabeschouwingen te zien zijn op de sites van AD in Nederland en HLN in Vlaanderen, met vaste presentatoren Hidde van Warmerdam en Thijs Zonneveld.

Goh, als ik dit zo schrijf, krijg ík zelfs weer zin om te gaan fietsen. Komend weekend ga ik maar eens twee verse bandjes regelen en mijn geliefde TREK afstoffen. En dan kijken of mijn benen net zo enthousiast zijn. Anders hou ik het bij wielrennen kijken, want we hebben nog een volle week Giro voor de boeg.

Richard Benschop
Director Research, Discovery Networks Benelux