Richard Benschop
Director Research Discovery Networks Benelux
Article-column header image
MaandagDinsdagWoensdagDonderdagVrijdagZaterdagZondag
VorigeVolgende

Gevoel

Dinsdag 16 Mei 2017
Richard Benschop
Director Research Discovery Networks Benelux

Ik stelde gisteren een aantal vragen over de toekomst van televisie waar ik natuurlijk zelf wel een mening over heb. Soms moet je het in dit vak (al krijg ik bij de zin “ik werk in de media” nou niet meteen het gevoel dat ik een ambachtelijk vak beoefen, maar dat terzijde) doen met de sterke overtuiging dat iets gaat gebeuren of lukken. 

Ik ben ervan overtuigd dat het medium televisie er over tien jaar nog steeds is, alleen niet meer op de manier waarop het nu wordt aangeboden. De illusie dat de gemiddelde tv-kijker klaar gaat zitten om te zien wat de desbetreffende zender voor die dag in elkaar geknutseld heeft, heb ik losgelaten. Wel staat voor mij als een paal boven water dat mensen (jong en oud) nog steeds de behoefte hebben om samen met gezins- of huisgenoten regelmatig even ‘lekker te relaxen voor de buis’. De buis… Het blijft een mooi woord.

Het Songfestival bewees dat zaterdag maar weer eens: meer dan acht miljoen Nederlanders konden het toch niet laten om (al dan niet even) te kijken hoe de glitterende zusjes van OG3NE het deden en bleven daarna hangen om te zien hoe Salvador Sobral met zoetgevooisd Portugees gefluister er met de overwinning vandoor ging. “Muziek is gevoel”, zei hij. Dat is waar mensen massaal voor gaan: gevoel. En dat gevoel wil je delen met de mensen om je heen. Dat lukt niet met Youtube op je telefoon, met een dikke koptelefoon op je oren. Daar heb je tv voor!

Ik heb nog een paar gevoels-pareltjes uit 2017 voor jullie opgezocht: 4.4 miljoen kijkers genoten van de openheid van ‘onze’ Wim Lex in de uitzending ter ere van zijn vijftigste verjaardag. 4.8 miljoen mensen keken vorige week donderdag met overwegend dichtgeknepen billen hoe Ajax de finale van de Europa League bereikte. En 5.2 miljoen landgenoten namen drie weken geleden (het voelt alweer veel langer geleden) met lichte tegenzin afscheid van dit seizoen van Boer Zoekt Vrouw.

Wij hebben onze eigen pareltjes bij Discovery Networks. Discovery doet waar het goed in is, met De Haven van Rotterdam, elke zondagavond om negen uur en TLC begint aanstaande dinsdag met het tweede seizoen Say Yes to the Dress Benelux. En ja, ik snap het dat het misschien niet uitkomt om op die avonden te kijken. Dan neem je het op. Als je het dan maar wel binnen zes dagen terugkijkt. Eurosport heeft momenteel iets dat je niet wilt opnemen, maar absoluut live wil kijken. Maar dat vertel ik  morgen…

Richard Benschop
Director Research, Discovery Networks Benelux