Richard Benschop
Director Research Discovery Networks Benelux
Article-column header image
MaandagDinsdagWoensdagDonderdagVrijdagZaterdagZondag
VorigeVolgende

De glazen bol-week

Maandag 15 Mei 2017
Richard Benschop
Director Research Discovery Networks Benelux

Bedankt Nelleke, voor het stokje. Zo kan ik toch eens voelen hoe het is om aan een estafette mee te doen, zonder me te hoeven inspannen in een glimmend sportbroekje. Ik ben toch beter in het analyseren van de kijkcijfers van sportminnend Nederland. 

Of in het doorgronden van het kijkgedrag van liefhebbers van techniek en wetenschap. Zo kan ik er nu al naar uitkijken wat de best bekeken programma’s tijdens de Science & Tech Week zijn, deze week elke dag vanaf 18:05 uur te bewonderen op Discovery Channel! Hoppekee, gelijk even wat reclame erin geslingerd. Ook daarin neem ik het stokje over van mijn voorgangers in deze rubriek, die er flink op los hebben geadverteerd voor hun eigen bedrijven en kwaliteiten. Prima. Reclame is tenslotte nog altijd voor een groot deel van ons ‘mediamensen’ de grootste bron van salaris.

Ook ik draag mijn steentje daaraan bij, door bijvoorbeeld een antwoord te geven op de vraag wat er de komende maanden en jaren gaat gebeuren met de marktaandelen van onze zenders. Door de jaren heen werd dat een ‘trucje’ waar ik behoorlijk goed in was. Ik zat er vaak behoorlijk dicht bij en kon zelfs van een nieuw te lanceren zender (zoals TLC in Vlaanderen) nauwkeurig benaderen wat de kijkcijfer prestaties in de eerste maanden gingen worden. Maar die tijden zijn voorbij. Om een marktaandeel te kunnen inschatten, moet je ook weten wat het medium televisie gaat doen. En dat voor meerdere jaren. Deze week zit ik tot mijn oksels in het LRP: het Long Range Plan. Ik mag vertellen wat er de komende jaren gaat gebeuren met de kijktijd in Nederland (en ja, ook in Vlaanderen, want we zijn hier in het prachtige Kraanspoorkantoor ook verantwoordelijk voor onze aanwezigheid op de Vlaamse tv-schermen).

Ik zal eerlijk zijn: dat trucje van de afgelopen jaren werkt niet meer. Op dit moment vind ik het al een kunst om één of twee jaar vooruit te kunnen kijken. Televisie verandert razendsnel. Alle media zijn aan het transformeren en nemen eigenschappen van elkaar over. Hebben we over vijf jaar alle huidige zenders nog in ons basispakket? Of zijn we dan massaal overgestapt naar een 'a la carte tv' systeem? Kijkt er over vijf jaar nog iemand lineair naar tv of worden programma’s massaal on demand geconsumeerd? Toch lever ik vandaag mijn voorspellingen op. Ook wel weer mooi om te zien of ik er nog een beetje kijk op heb.

Richard Benschop
Director Research, Discovery Networks Benelux