Ruud de Langen
CEO Mindshare Netherlands
Article-column header image
MaandagDinsdagWoensdagDonderdagVrijdagZaterdagZondag
VorigeVolgende

Galjaard

Maandag 9 Januari 2017
Ruud de Langen
CEO Mindshare Netherlands
Ruud de Langen, Mindshare-CEO Netherlands
Een gladjakker, laag, meedogenloos, gemeen, een lul. Dat zei Youp van ’t Hek zaterdag over RTL programmabaas Erland Galjaard. Mooi nieuws om mijn week mee te beginnen. Van ’t Hek vindt dat Galjaard gevallen tv-ster Peter-Jan Rens als een wanhopige loser aan een paal bindt op de kermis en aan het volk toont. En dat doe je niet, zegt hij.
De partner van Galjaard, Wendy van Dijk, begon zich er zelfs ook mee te bemoeien door te zeggen dat Galjaard niet RTL is maar bij RTL werkt. Lastig verhaal. Zelf heb ik altijd wat moeite met mensen die bijvoorbeeld op de sociale kanalen zeggen dat hun daar verkondigde mening niets te maken heeft met het bedrijf waar ze werken.

Galjaard was me een week eerder al opgevallen in het nieuws. In Volkskrant Magazine zei een van de oprichters van StukTV, Giel de Winter, die bijna een jaar geleden met RTL in zee ging, tot op de dag van vandaag nog niet te hebben gesproken met Galjaard. Ik vind dat ronduit schokkend. Het is of je huis in de fik staat en je een paar dagen later maar eens de brandweer belt.
Vanuit ons mediabureau Mindshare, dat voor een groot portfolio van adverteerders werkt, zien we dat televisiekijktijd harder afkalft dan het ijs op de poolkappen. Zeker in de jongere groepen zien we afnames tot 30%. En we zijn nog niet klaar.
Dat Giel de Winter met 1 miljoen YouTube abonnees blijkbaar wel weet hoe die jongeren te pakken, is gouden kennis. Dat Galjaard, succesvol maker en programmeur van lineaire televisie, bijna een jaar niet met zijn nieuwe collega De Winter sprak tot nu toe, is dan ook echt niet voor te stellen. Adverteerders in Nederland zijn gebaat bij een gevarieerde markt, waarbij ze niet afhankelijk zijn van de grote Amerikaanse partijen als Amazon, Google en Facebook. Lokale publishers van RTL tot SBS|Sanoma, TMG en de Persgroep zijn belangrijk om marktwerking te houden.
Galjaard en collega’s moeten als de donder met makers praten die in allerlei digitale kanalen wel weten hoe (jonge) kijkers te binden. Anders zit Galjaard straks zelf vast aan die kermispaal.

Ruud de Langen