Rick van Dijk
Projectleider iMMovator
Article-column header image
MaandagDinsdagWoensdagDonderdagVrijdagZaterdagZondag
VorigeVolgende

Rick van Dijk

Dinsdag 17 Mei 2016
Rick van Dijk
Projectleider iMMovator
Een spannende week!
 

Zondag sluit de inschrijving voor MediaMatters, een accelerator voor media-gerelateerde startups. Wij willen hen in contact brengen met bestaande mediabedrijven om startups sneller te laten groeien en bestaande bedrijven sneller te laten innoveren. Dat klinkt ambitieus en dat is het ook. Straks meer daarover. Eerst iets over mezelf.

Sinds 1999 ben ik actief in de mediasector. In dat jaar ging ik als adjunct-directeur aan de slag bij wat toen het Bedrijfsfonds voor de Pers heette en tegenwoordig het Stimuleringsfonds voor de Journalistiek. Toen ik eind vorig jaar vertrok, had het Fonds een transformatie doorgemaakt van het ondersteunen van ‘persorganen’ (voornamelijk kranten en opinietijdschriften) naar het stimuleren van vernieuwende journalistieke initiatieven zoals Dichtbij, Blendle en LocalFocus. Dat stimuleren van vernieuwende initiatieven ligt me wel. Niet alleen omdat het ontzettend leuk is om met (jonge) mensen in contact te komen en hen te ondersteunen in hun vernieuwingsdrang, maar ook omdat ik het razend interessant vind hoe een sector zich kan heruitvinden. Nieuwe technologische ontwikkelingen zorgen ervoor dat mensen hun behoeften anders kunnen invullen (hier spreekt de econoom in mij ;-) en bestaande bedrijven hebben moeite op die ontwikkelingen in te spelen. Ze richten hun energie vooral op de dingen waar ze goed in zijn, maar steeds minder mensen zijn daarvoor te porren. Zo is sinds 1999 de gemiddelde oplage van kranten met ruim veertig procent gedaald met uiteraard grote gevolgen voor de lezers- en advertentie-inkomsten. Iets soortgelijks zie je nu in de tv-sector gebeuren: langzaamaan gaan steeds meer mensen uitgesteld televisie kijken of wijken uit naar (internationale) concurrenten zoals Netflix omdat mensen graag zelf uitmaken wanneer ze naar hun favoriete programma kijken. Kortom, het traditionele lees- en kijkgedrag verandert met alle gevolgen van dien voor de inkomsten.

Is dat erg? Het is toch prima als mensen een lees- en kijkervaring hebben die beter aansluit op wat ze willen? Dat is natuurlijk ook zo, maar het zou jammer zijn als bestaande bedrijven die waardevolle dingen maken, zouden verdwijnen omdat ze onvoldoende op die nieuwe ontwikkelingen kunnen inspelen. En dat geldt vooral voor de mediasector. Behalve een economische en culturele waarde, hebben mediabedrijven ook een democratische waarde. Zouden de misstanden in de Katholieke Kerk aan het licht zijn gekomen via Facebook, Google of Netflix? Het zou kunnen, maar ik betwijfel dat. Een gezonde democratie heeft een gezonde mediasector nodig. Zodat mensen zich onafhankelijk en op basis van een veelheid aan bronnen kunnen informeren over wat er gaande is. Media doen er dus toe, oftewel Media Matters.

En daarmee zijn we weer terug bij MediaMatters, waarmee ik dit jaar ben begonnen onder de vleugels van iMMovator. MediaMatters wil een steentje bijdragen aan dit veranderingsproces door startups en bestaande mediabedrijven aan elkaar te koppelen. Waar veel startups bijvoorbeeld tegenaan lopen is dat zij onvoldoende sales- en marketingcapaciteit hebben om verder te kunnen groeien. Ze hebben de techniek op orde, leveren aan een aantal klanten, maar komen capaciteit te kort om verder te groeien. Een marketingafdeling van een bestaand bedrijf zou daarin kunnen ondersteunen. Voordeel voor het bestaande bedrijf is dat zij kunnen leren van de vernieuwende werkwijze van de startup, samen met de de startup nieuwe kunnen toepassingen ontwikkelen of beter hun eigen doelgroep kunnen bereiken.

Morgen meer daarover. Intussen staat de teller op 19 aanmeldingen. Nog vijf dagen te gaan...

Rick van Dijk
Programmamanager MediaMatters