Article-column header image
MaandagDinsdagWoensdagDonderdagVrijdagZaterdagZondag
VorigeVolgende

Ewart van der Horst

Donderdag 26 November 2015
Donderdag
Uit gesprekken met de nieuwe generatie over ‘onze’ tv zeggen ze altijd: jullie tv is nep. Dat is ook zo. Wij proberen de werkelijkheid altijd mooier te maken dan ze is. Met bordkartonnen decors en gelikte montages om versprekingen en oneffenheidjes weg te poetsen. We zetten merkjes op de vloer zodat we goed in het licht staan en proberen constant van een hoopje stront een taartje te bakken. We leggen nog net geen woorden in de mond, maar redacteuren souffleren kant en klare brokken lekkere soundbites. Wij creëren onze eigen schijnwerkelijkheid en geven de kijker de illusie dat dat het echte leven is.

Dat brengt me in gedachten wel bij NPO3. Toen we DWDD begonnen, zaten we nog op het oude Net3, het thuisnet van VARA, VPRO en NPS (nu NTR). Na de nieuwe zenderindeling van Ton F. Dijk bleven we op 3, op de nieuwe jongerenzender Nederland 3, maar nu om half acht in plaats zeven uur. Een klein pesterijtje van Ton F. Overigens, het heeft niet veel gescheeld of De Wereld Draait Door was na het eerste seizoen helemaal gesneuveld. DWDD kwam in de plannen van Ton F. aanvankelijk niet voor en zou verdwijnen. Pas na een lange lobby van Frans Klein, ondergetekende en het kijkcijfersucces kregen we een halfuurtje om half tien. Enfin, de rest is history.

Maar terug naar NPO3. Toen mijn oude collega Bart de Graaff BNN begon, was ik eind twintig. Helemaal in de doelgroep. Inmiddels ben ik ruim de veertig voorbij, maar voel me nog altijd verwant met BNN en kijk graag naar de programma’s op NPO3. Zowel lineair als on demand of uitgesteld. Maar eigenlijk ben ik voor NPO3 te oud. Men wil van mij af. Men wil jong en hip. Dat begrijp ik niet. De echte jongeren bereik je met goede content, niet op de bank met de afstandsbediening. Ze vinden zelf het podium wel. Of dat nu NPO3.nl, 101.tv of YouTube is. Ze kijken wat ze willen zien en niet wat ze voorgeschoteld krijgen.

Ik daarentegen kijk tv alsof ik een krant lees. Ik laat me graag verrassen en wil juist dat een zender mij verleidt, meeneemt en verwent. Dus, maak van NPO3 een zender voor iedereen die zich jong voelt en bedien de doelgroep 20-49 met een focus op 35-49. Als de millennials meekijken is dat geweldig, maar het is een extraatje en geen must. Dus graag Top2000, Vechtershart, Proefkonijnen, Keuringsdienst van Waarde, Zondag met Lubach, 3 op Reis, Rundfunk en al die andere mooie titels die lineair beter scoren voor mijn generatie dan voor de beoogde jongeren. En om het af te maken ook het EK voetbal op 3 uitzenden. Lang leve het nieuwe NPO3; voor iedereen die middenin het leven staat.

Maar met nieuwe titels ligt de focus dus op jong. Daarom begrijp ik Jan rijdt Rond ook niet. Anonieme verslaggevers die à la de Jakhalzen in een blauw pak zijn gestoken en in een oude Amerikaan rijden. Qua vorm is het me te mager en inhoudelijk te afstandelijk. Ik wil personalities, echte mensen, niet JAN (Just Another Name). Iets in me zegt dat dit toch een goedmakertje is geweest na het stoppen van Man bijt Hond. Begrijpelijk. Maar het klopt niet, het is te bedacht. Want dat kunnen we wel leren van de Enzo Knollen en andere vloggers van deze wereld. Jongeren tv is personality driven, oprecht en het moet authentiek zijn. Niet bedacht.

Ewart van der Horst
PilotStudio B.V.