Article-column header image
MaandagDinsdagWoensdagDonderdagVrijdagZaterdagZondag
VorigeVolgende

Peter Mulder: 27 augustus

Woensdag 27 Augustus 2014
Ik krijg regelmatig de vraag van mensen om mij heen: ‘Peter, wat denk jij dat the next big thing in de ontwikkeling van tv zal zijn?’
Deze vraag kun je natuurlijk vanuit een aantal invalshoeken interpreteren. Ik doe dat logischerwijs meestal vanuit de kijker en het adverteerdersperspectief. Een next big thing als in een grote ontwikkeling die we zien aankomen en die televisie als medium en als business zwaar zal beïnvloeden, komt er volgens mij niet.

Er zijn namelijk heel veel ‘Big Things’ die we zien ontwikkelen, die momentum krijgen en waar we dus op anticiperen, zoals vanzelfsprekend de ontwikkeling van het kijkersgedrag op lineair en non-lineair gebied. Oftewel verandering van consumptie van videocontent. Maar lineaire televisieconsumptie en het unieke sociale aspect hiervan blijft in de komende jaren de driver van de business en wordt in de adverteerdersmarkt onderkend en gewaardeerd. Zie de hoge groeicijfers in de afgelopen periode.

Een ander Next Big Thing bevindt zich bijvoorbeeld op het gebied van research en data. De countability van tv in Nederland is momenteel geborgd in wereldwijd één van de beste kijkonderzoeken. Hier wordt momenteel lineair en uitgesteld kijken gemeten. Omdat het kijkgedrag op digitale platforms naar deze content nog niet wordt gemeten, missen broadcasters additioneel bereik en kunnen ze dat niet meetellen in de propositie richting adverteerders.

Om de combinatie tussen lineaire tv, uitgesteld kijken en kijken van content op andere devices mogelijk te kunnen maken, is SKO volop in ontwikkeling met het SKO 2.0. Video Totaal. Dit onderzoek, waarin paneldata vanuit SKO en data vanuit een panel op het digitale platform wordt gecombineerd, is een belangrijke stap voor het continu meten van kijkgedrag.

Daarnaast  zijn wij, net als iedereen, natuurlijk ook aan het schakelen op het genereren van eigen data: Another Big Thing. Bij SBS doen we dat samen met Sanoma. De inzichten die wij daardoor krijgen, vormen een enorme waarde die alleen maar gaat toenemen. Niet alleen bij de digitale marketingactiviteiten rond onze eigen programma’s en producten, maar ook in de samenwerking met onze B2B-relaties. De gesprekken die wij voeren met klanten, gaan daarmee niet meer alleen om communicatie en marketingdoelstellingen, maar veel meer om businessdoelstellingen en het inzetten van alle Sanoma/SBS touchpoints met de kijker, bezoeker en lezer. Ook Radio 538 schuift hier regelmatig bij aan met hun Concept & Events specialisten.

Kortom: Many big things, lots to do!

Peter Mulder

Commercieel directeur SBS Nederland