Article-column header image
MaandagDinsdagWoensdagDonderdagVrijdagZaterdagZondag
VorigeVolgende

Dinsdag 28 mei: Bas de Vos

Dinsdag 28 Mei 2013
Televisie is dood, leve de televisie De titel van dit stuk heb ik niet zelf bedacht, maar was naar ik me herinner een titel van een congres of iets dergelijks. Het geeft wel mooi weer wat we dagelijks meemaken bij SKO.
Hoezo? Het beschrijft de twee soorten vragen die veel journalisten ons stellen.

Bij SKO leveren we als onafhankelijk instituut met regelmaat cijfers aan journalisten die een verhaal, een toelichting of een onderzoek willen doen naar een van de vele televisiefenomenen.

Mijn collega Femke Konings, met wie journalisten vaak contact hebben, merkt terecht op: De ene helft van de journalisten lijkt op zoek naar bewijs ‘dat er niemand meer tv kijkt’, terwijl de andere helft er vanuit gaat dat er continu kijkersrecords gebroken worden: ‘is dit de best(e) bekeken Pauw & Witteman/Songfestival/kroning ooit?” Dit past naar mijn idee bij het feit dat dingen die hetzelfde blijven niet interessant zijn voor journalisten…. En bij de ontwikkeling van televisie natuurlijk. Televisie beweegt zich op twee sporen die er beide zijn en beide van belang zijn voor het audiovisuele product.

Het televisiegedrag verandert. Maar doet dat langzaamaan. Dus ja, het publiek kijkt steeds vaker uitgesteld naar televisie. Zo’n 4 procent van de prime time televisietijd en 35 procent van sommige series. En ja, online video wint enorm aan omvang. Steeds meer mensen zien online videomateriaal van hun gading. De  ‘miljoenen hits’ vliegen ons om de oren.

Maar trekt de ‘oude televisie’ dan steeds minder publiek? Nee. We kijken meer minuten per dag dan ooit. Dus haalt het Songfestival met Anouk de meeste kijkers in 10 jaar. Scoort een Kroningsdag enorme aantallen kijkers, ondanks het redelijke weer en het bier buiten.

Het is dus echt zo. Televisie is dood en leve de televisie. Misschien moeten we het woord televisie vervangen door video om deze spraakverwarring te voorkomen. Maar daarover morgen meer.